I Billy tilbyder vi straksbetaling på jeres salgsfakturaer, hvis jeres virksomhed lever op til kravene. Når man benytter sig af straksbetaling, modtager man fakturabeløbet på sin bankkonto kort efter man ansøger om straksbetaling.
I modsætning til andre lån der bliver optaget på baggrund af en faktura, skal det understreges at vi ikke “køber” jeres faktura, og dermed overtager ansvaret for at modtage betalingen for fakturaen. Derimod skal vores lån forstås som et helt normalt erhvervslån, som blot tager beløb og løbetid fra fakturaen, som man søger om straksbetaling for. Nedenfor vil vi beskrive hvordan man bogfører lånet, hvordan man registrerer tilbagebetaling af lånet samt hvordan man håndterer fakturaen man har modtaget straksbetaling for.
Registrering af betaling på faktura
Når man optager straksbetaling-lånet tror mange, at man skal registrere fakturaen som betalt, fordi man modtager fakturabeløbet ind på sin bankkonto. Dette er dog ikke korrekt.
Man skal derimod behandle fakturaen som en hver anden faktura, altså først registrere den som betalt når man har modtaget betalingen fra kunden.
Oprettelse af bogføringskonto
Når du opretter dig i Billy er der allerede en standardkontoplan, men der er også mulighed for nemt at oprette sine egne konti. Husk på at Bogføringshelten kan kun hjælpe dig med at bogføre på vores standard kontoplan. For at bogføre på dine konti, skal du selv holde styr på momsregler mv.
- Tryk på Indstillinger (tandhjulet).
- Vælg Virksomhed øverst. Der er både Bruger og Virksomhed.
- Vælg Regnskab.
- Vælg Rediger kontoplan nede i højre hjørne.
- Klik Opret konto i øverste højre hjørne
- Vælg kontogruppe 7300 - Kortfristede forpligtelser
- Vælg kontonr. 7399
- Vælg Kontonavn Straksbetaling
- Beskrivelsen vælger du selv, og momssatsen skal være blank
Bogføring af optagelse af lånet
- Vælg Bogføring
- Vælg Kassekladde
- Vælg Tilføj transaktion
- Vælg Konto: 7399
- Skriv lånebeløbet i Kredit
- Vælg modkonto: 5710 - Bank
- Tryk på Godkend transaktion
Bogføring af tilbagebetaling af lånet
Når man skal tilbagebetale lånet, skal man også bogføre det gebyr der er i forbindelse med lånet. Dette gøres sådan her:
- Vælg Bogføring
- Vælg Kassekladde
- Vælg Tilføj transaktion
- Vælg Tilføj linje 2 gange, så du har 3 linjer i alt
- Linje 1: Vælg Konto: 7399. Originalt lånebeløb i Debet
- Linje 2: Vælg konto: 2320 - Gebyrer i Debet
- Linje 3: Vælg konto: 5710 - Bank Udbetaling beløb i Kredit
- Tryk godkend transaktion.
Du har nu læst guiden om hvordan du håndtere bogføringen af straksbetaling.