Sådan bogfører du hjælpepakker i Billy

Forfatter:Hannibal Blytt
Dato:28. april 2023
Læsetid:2 minutter

Regeringen har fornyligt indgået et nyt lovforslag med regler om, hvordan du skal registrere hjælpepakkerne i dit årsregnskab.

Det er et krav, at du angiver hvilken hjælpepakke, du har modtaget og hvor meget, du har modtaget

Hvis du har modtaget hjælperpakker fra regeringen, skal du derfor registrere det korrekt i Billy.

Sådan gør du: Først skal du oprette en ny konto i kontoplanen. Kontoen skal navngives ud fra den hjælpepakke, du har modtaget. Her ser du de tre eksempler:

Alle af disse 3 konti skal have kontogruppe 1100

  • 1196 - Kompensation Corona-Covid19 - Omsætningsnedgang
  • 1197 - Kompensation Corona-Covid19 - Lønkompensation
  • 1198 - Kompensation Corona-Covid19 - Faste omkostninger mm.

Du opretter en ny konto i kontoplanen, som forklaret i denne vejledning

Vigtigt! Du skal give den nye konto samme kontonummer og –navn som i eksemplet ovenfor.

Når kontoen er oprettet, kan du bogføre indtægten.

Du starter med at tilgå kassekladden

  • Gå til bogføring
  • Herefter kassekladde

Hvis du f.eks. har modtaget 46.000 kroner den 15. oktober 2020, vil det se sådan her ud:

  • F
  • Dato 15-10-2020
  • Vedhæft eventuelt bilag på klipsen
  • Skriv en god beskrivelse fx "bogføring af hjælpepakke"
  • Konto 1196
  • Beløbet på de 46.000 kr. skrives i kredit
  • Modkonto skal være 5710 (Bemærk dette skal være din primære bank medmindre det er gået ind på din private konto, hvis det er gået ind på din private konto skal modkonto være 7130)


    Herefter skal du blot markere kassekladden og godkende den

Husk, at vi sidder klar til at hjælpe dig alle ugens dage fra 8 til 23. Ring til os eller send os en mail på billy@billy.dk.