Oprettelse af Bankkonto
Vi starter med at oprette en ny bogføringskonto til den nye Bank.
- Indstillinger
- Regnskab
- Rediger kontoplan
- Opret konto
Herfra vælger du kontogruppe 5700 - Bank- og kontantbeholdninger, giver den et logisk navn (Fx. Danske Bank hvis det er en konto hos Danske Bank), og giver den et kontonummer (Fx. 5705).
- Marker at det er en Bankkonto, samt at du tillader betalinger på kontoen.
- Herefter kan du vælge at indtaste bankoplysninger til bankkontoen i bunden af siden.
- Tryk på Gem Konto
Håndtering af gammel bankkonto
Hvis du fortsat kommer til at have din gamle bankkonto, skal du ikke foretage dig noget med den gamle bankkonto.
Hvis du derimod ikke længere kommer til at anvende din gamle bankkonto, skal man lukke for bogføringen på kontoen, så man ikke ved en fejl kommer til at bogføre på den. Dette gøres sådan her:
- Indstillinger
- Regnskab
- Rediger kontoplan
- Find den gamle bankkonto
- Tryk på Ret
- Fjern markeringen “Bankkonto” og “Tillad betalinger”
- Gem konto
Rettelse af betalingsmetode på faktura
Hvis du skal modtage betalingen på dine salgsfakturaer fra den nye bankkonto, skal du oprette en betalingsmetode til dette, så dine kunder ved hvor de skal indbetale fakturabeløbet til.
- Indstillinger
- Faktura
- Betalingsmetoder
- Find betalingsmetoden, og tryk på Ret
Herfra skal du fjerne at betalingsmetoden er sat som standard
Herefter skal du oprette den nye banks betalingsmetode. Tryk på “Opret betalingsmetode” og vælg “Bankoverførsel”. Vælg bogføringskontoen for banken og tryk på “Gem”.
Så kommer dit nye konto nr. på nye fakturaer og betalinger på regninger og fakturaer vil som udgangspunkt blive kørt via den ny oprettede konto