Bruger du Facebook til at annoncere om din virksomhed? Facebook annoncering er et populært annonceringsværktøj for mange virksomheder som vil nå ud til deres kunder gennem sociale medier. Efter man har annonceret, vil Meta sende dig en faktura hvor du også kan se antallet af visninger som annoncen har haft.
I denne artikel vil vi vise, hvordan du registrerer en faktura på 150 kr. fra Meta. For at registrere fakturaen fra Meta, skal du først oprette Meta som en kontakt. Annonceringer på sociale medier vil typisk blive bogført på en konto under markedsføringsomkostninger. Du skal være opmærksom på, at Meta udsteder fakturaer fra Irland, så fakturaen vil være en udenlandsk faktura som skal have momssatsen (0%) Køb af ydelser i EU.
Opret Meta som kontakt i Billy
- Vælg Kontakter
- Klik Opret kontakt
- Skriv Meta under navn
- Vælg Irland under land
Klik Gem
Sådan bogføres annoncering på Facebook
- Vælg Udgifter i menuen
- Vælg Regninger
- Klik Opret regning
- Vælg Meta som leverandør
- Vælg udgiftskategorien 1630 - Reklamer og markedsføring
- Vælg momssatsen Køb af ydelser i andre EU-lande
- Skriv det fulde beløb under Inkl. Moms
- Upload bilag
- Klik Godkend
- Nu har du registreret, at du har fået en regning på 150 kr. fra Meta.
Momsregler for annoncering på Facebook
Ligesom alle andre regninger i din virksomhed, skal annoncering på Facebook også bogføres i dit regnskab. Annoncering på Facebook vil være en momsfri markedsføringsomkostning, du kan altså ikke få momsfradrag for udgifterne.
Grunden til at regningen fra Meta er momsfri, skyldes at Meta er placeret i Irland. Derfor skal vi, når vi bogfører regningen fra Meta, vælge en momssats som svarer til SKATs “Moms af ydelser købt i EU”. Da en udenlandsk leverandør ikke kan pålægge din virksomhed dansk moms, vil momsbeløbet også kunne ses under Købsmoms, når de bliver bogført i et regnskabsprogram som Billy, så de udligner hinanden. Det fulde beløb skal også fremgå i Rubrik A - Ydelser ved momsindberetningen hos SKAT.