Med Clearhaus kan du modtage online betalinger nemt og hurtigt.
Clearhaus er Mastercard og Visa principal member og tilbyder betalingsløsninger til virksomheder. Deres teknologi og innovation gør det muligt at registrere online betalinger fra dine kunder nemt, hurtigt og sikkert. Clearhaus modtager indbetalingerne fra dine kunder, som de udbetaler til dig i en samlet overførsel en gang om ugen. Da Clearhaus står med risikoen tilbageholder de 5% af omsætningen, og på grund af dette skal du altså have en kontant- og bankbeholdningskonto, som hele tiden viser det retvisende tilgodehavende hos Clearhaus.
Hvordan den oprettes, og hvordan overførslen bogføres beskriver vi i denne artikel.
Oprettelse af konto
- Vælg Regnskab
- Vælg Kontoplan
- Klik Opret konto
- Skriv Tilgodehavender Clearhaus under navn
- Vælg 5800 - Omsætningsaktiver som kontogruppe
- Sæt flueben i Tillad betalinger på denne konto
- Klik Gem konto
Bogføring af omsætning
Når du skal bogføre de salg som bliver indbetalt til Clearhaus, skal du oprette en ny konto for disse indbetalinger i Billy. Hvis du bogfører den daglige omsætningen igennem en samlet faktura, skal du fordele dagens omsætning ud på de kontoer, hvor pengene er indbetalt. Her kan det eksempelvis være direkte på bankkontoen, igennem Clearhaus eller kontant salg.
Dvs. hvis du opgør dagens omsætning til at være eksempelvis 10.000 kr., laver du en faktura på dette beløb:
- Vælg Fakturaer
- Klik Opret faktura
- Udfyld fakturaen og klik godkend
Registrer hvilken konto pengene kommer ind på
Her antager vi at 7.000 kr. er gået ind på bankkontoen, så det registrer du som normalt.
De sidste 3.000 kr. er så indbetalt igennem Clearhaus, som først betaler dem ud om en uges tid. Derfor registrer vi at betalingen er gået ind på Tilgodehavnender Clearhaus.
På den måde kan du hele tiden se, hvad du har tilgode hos Clearhaus, som så skal stemme med det du kan se inde på deres dashboard.
Indbetaling fra Clearhaus
Når pengene fra Clearhaus bliver indbetalt på din normale bankkonto, får du en oversigt over det indbetalte beløb og hvad et evt. transaktionsgebyr har kostet dig.
Alt dette kan vi bogføre inde i en kassekladde.
Lad os tage et eksempel, hvor vi har fået overført 2.000 kr. og betalt 20 kr. i gebyr.:
- Vælg Regnskab
- Vælg Kassekladde
Opret en trebenet postering
- Udfyld kassekladden som nedestående billede
- Sæt flueben og godkend transaktionen
Nu har vi bogført, at en del af omsætningen blev overført til Clearhaus, som derefter har overført et beløb til vores bank