Når en kunde har et tilgodehavende hos dig, skyldes det typisk, at din kunde har betalt dig for meget.
I denne artikel guider vi dig til, hvordan du bogfører selve tilbagebetalingen af et tilgodehavende, som en kunde har hos dig.
Du får her et eksempel på en udstedt faktura hvor at kunden har betalt for meget og hvordan du håndterer bogføringen af tilbagebetalingen af et tilgodehavende.
Vær opmærksom på, at vi tager udgangspunkt i, at du allerede har tilbagebetalt tilgodehavendet til din kunde.
Tip: Hvis du har sendt endnu en faktura til din kunde, efter du har modtaget overbetalingen (tilgodehavendet). Så kan du vælge at bruge tilgodehavendet som delbetaling af den nye faktura.
Registrering af overbetalingen
Vi skal lave overbetalingen i kassekladden
- Vælg bogføring i menuen
- Vælg Kassekladde
- Vælg en dato
- I beskrivelse kan du eventuelt skrive "Overbetaling"
- I konto skal du skrive din bank konto, typisk 5710
- Moms skal være tom
- Beløber der er overbetalt skrives i Debit
- Herefter skal modkonto være 7310 - Skyldnere til kunder
Tilbagebetaling af overbetalingen
Efterfølgende sender du overbetalingen retur til kunden og skal nu udligne tilgodehavendet.
- Vælg bogføring i menuen
- Vælg Kassekladde
- Vælg en dato
- I beskrivelse kan du eventuelt skrive "Tilbagebetaling"
- I konto skal du skrive din bank konto, typisk 5710
- Moms skal være tom
- Beløber der er overbetalt skrives i Kredit
- Herefter skal modkonto være 7310 - Skyldnere til kunder
Nu har du bogført det tilbagebetalte tilgodehavende uden, at det reelt fremgår på din kunde, men som en postering i kassekladden. På den måde kan du også i bankafstemningen se, at der først har været et plus på banken og efterfølgende et minus uden, at dette påvirker din omsætning.
Har du spørgsmål til, hvordan du håndterer tilbagebetalinger af tilgodehavender, er du altid velkommen til at kontakte os på billy@billy.dk, 60 24 60 24 eller skrive til os på chatten.