I Billy har du mulighed for at oprette forskellige betalingsmetoder, som du ønsker at tilbyde dine kunder samt vælge imellem dem, når du opretter fakturaer. Du kan altså nemt bestemme om hver kunde skal have de samme betalingsmuligheder, eller om nogle skal have flere betalingsmuligheder end andre.
Hvis du ønsker at tilføje betalingsmetoden MobilePay eller Stripe, kan du læse vores artikler om Mobilepay integrationen og Stripe som betalingsmetode. Hvis du vil have tilføjet dine bankoplysninger til din faktura, kan du også læse vores guide specifikt til dette.
Vi vil i denne artikel vise dig, hvordan du opretter en ny betalingsmetode, samt hvordan du tilvælger eller fravælger betalingsmetoder på en bestemt faktura.
Sådan opretter du en ny betalingsmetode
For at kunne oprette eller rette en betalingsmetode, skal vi først gå til indstillinger.
- Gå til Indstillinger
- Klik på Faktura
- Rul ned til Betalingsmetoder
Her kan du se oversigten over alle dine betalingsmetoder som er sat op. Hvis du ønsker at rette i en af dem, kan du holde musen over betalingsmetoden og så trykke på det lille “Ret-tegn” ude i siden.
Lige nu understøtter vi følgende betalingsmetoder:
- Bankoverførsel
- Kontant
- Check
- Stripe
- Mobilepay
- Paylike (Skal installeres under Integrationer)
- FI-71
- Anden
Hvis du vil oprette en ny betalingsmetode, skal du klikke på Opret betalingsmetode. Herefter vil du blive præsenteret med, alle de betalingsmuligheder du har (som vist ovenover). Her skal du blot følge instruktionerne, som bliver vist efter du har valgt en betalingsmetode.
Hvis du vælger Bankoverførsel, kan du indtaste reg.nr. og kontonummer, samt vælge om det skal være den skal være slået til som standard på nye fakturaer. Hvis du har flere bankkonti, skal du lave en ny betalingsmetode for hver bank.
Hvordan vælger man betalingsmetode på fakturaen?
Når du opretter en ny faktura, kan du se alle betalingsmetoder står nede i bunden.
Du kan hurtigt redigere eller tilføje andre betalingsmetoder ved at klikke på rette ikonet og fjerne eller sætte flueben i de forskellige betalingsmetoder.
Sådan laves en valutaindstilling på fakturaen
Hvis du ønsker en specifik betalingsmetode når du laver en faktura i f.eks. USD, kan du lave en valutaindstilling. Så vil betalingsmetoderne du har valgt automatisk blive valgt. Dette indstiller man også under Betalingsmetoder.
- Klik på Vis valutaindstillinger
Her vil du nu kunne se dine valutaindstillinger. Før du kan oprette en valutaindstilling, skal du have oprettet den valgte betalingsmetode. F.eks. hvis du vil lave en valutaindstilling for bankoverførsel, så skal bankoverførsel stå under betalingsmetode.
- Klik Tilføj valutaindstilling
- Vælg den valuta som du vil lave en indstilling for
- Vælg den betalingsmetode du vil benytte for den valgte valuta
- Hvis du ønsker flere betalingsmetoder, skal du lave en ny valutaindstilling for hver betalingsmetode, du ønsker at bruge
- Klik Gem
Her har vi f.eks. lavet en valutatindstilling som vil vise både banken og check som mulighed for betaling, når valutaen USD vælges på fakturaen.
Hvis vi går til Salg → Fakturaer og laver en ny faktura med valutaen USD, vil betalingsmetoderne se således ud:
Man kan dog stadig rette betalingsmetoderne ved at klikke på det lille “ret-tegn”