Sådan annullerer du en faktura

Forfatter:Mikkel Grønlund
Dato:16. oktober 2024
Læsetid:1 minut

I et regnskab er det som udgangspunkt ikke muligt at slette godkendte (bogførte) tal og bilag. Derfor, når du har godkendt en faktura, kan du ikke slette den helt igen. Det ville give huller i bilagsnumre og andre uhensigtsmæssigheder. Sagt med andre ord - så fanger bordet, når du bogfører. Det vil sige, at du fx ikke kan genbruge et fakturanummer, når du først har brugt det én gang.

Du har to valgmuligheder for at rette op på eventuelle fejl i faktura, hhv. annullere fakturaen eller oprette en kreditnota. Her viser vi dig hvordan du annullere en faktura. Bemærk hvis en faktura er sendt ud til en kunde skal der som udgangspunkt laves en kreditnota

Annuller en faktura der ikke er afsendt til en kunde.

  • Vælg Faktura.
  • Klik på den pågældende faktura.
  • Klik på Mere.
  • Vælg Annuller.
  • Klik på annuller fakturaen
  • Dette vil automatisk oprette et annulleringsbilag, der udligner det oprindelige bilag, og fakturaen vil få status som Annulleret.
  • For at se annulleret posteringer skal du ind i bogføring -- transaktioner
  • Her skal du klikke vis annullerede

Opret en kreditnota

  • Hvis der er opstået en fejl, eller en handel skal annulleres, kan du oprette en kreditnota for fakturaen.
  • Du kan læse en guide til dette her