Registrér en acontobetaling

Forfatter:Philip Vilhelmsen
Dato:20. september 2024
Læsetid:2 minutter

Et aconto-beløb er et fastsat beløb, man betaler som en forskudsbetaling med henblik på en senere, endelig afregning. Beløbet er altså et cirka beløb, der betales ud fra en gennemsnitlig beregning for eksempelvis et års forbrug.

Her guider jeg dig skridt for skridt til, hvordan du registrerer en acontobetaling fra en kunde.

  • Vælg Kontakter i menuen
  • Vælg den ønskede kontaktperson. I dette tilfælde vælger vi kunden "Billy ApS"
  • Klik på Mere i højre hjørne
  • Vælg Indbetaling
  • Vælg Dato, og udfyld hvornår betalingen er registreret
  • Vælg Konto, og sæt kontoen til 5710 - Bank medmindre, at pengene skal indsættes på en anden konto
  • Vælg Beløb, og indtast aconto-beløbet
  • Klik Godkend, og aconto-betaling fra den pågældende kunde er oprettet
  • Ude i højre side under kundens informationer vil man nu kunne se hvad kunden har til gode hos dig i alt, altså hvad du skylder kunden.

Sådan kobler du aconto-betaling til den gældende faktura

Efter du har oprettet en aconto-betalingen og senere hen får oprettet en faktura som betalingen skal knyttes til, skal du bare gå ind på den gældende faktura, og registrere betaling. Systemet vil huske aconto-betalingen og derfor spørge dig om du vil bruge det til gode havende beløb, som du har på kunden til fakturaen. Der ser således ud:

(Hele denne guide kan også laves med en leverandør. I det tilfælde skal du bare lave en udbetaling på kontakten og knytte den til en regning.)

Hvis du har spørgsmål til aconto-betalinger, er du velkommen til at kontakte os på chatten, telefon på 60 24 60 24 eller på billy@billy.dk.