Drømmer du om at starte en ny virksomhed, er du kommet til det rigtige sted. Vi ved nemlig godt, at der er mange ting, du skal have styr på ved opstart af virksomhed. Derfor har vi lavet en tjekliste, der kan gøre det nemmere for dig at kaste dig ud i drømmen som selvstændig.
Vi har samlet de bedste guides og råd til dig, så du kan komme godt fra start med din egen virksomhed.
Før du starter er der nemlig mange ting, du skal holde styr på. Vi tager dig i hånden og hjælper dig med de ting, du skal have styr på inden opstart af virksomhed, hvordan du registrerer din virksomhed step by step, og sætter fokus på de administrative ting, du skal klare.
Så hent en god kop kaffe, og læs, hvordan du starter din virksomhed trin for trin.
Der er mange ting, der skal tages stilling til, når du vil starte en virksomhed. Men bare rolig, det er slet ikke så svært, som det kan virke. Vi har listet de vigtigste ting her.
Din forretningsplan er et vigtigt skridt at tage før opstart af virksomhed. Din forretningsplan er et godt værktøj, der hjælper dig med at holde overblikket over din forretningsidé, og den tager dig i hånden gennem de forskellige trin, du skal have styr på, når du starter din virksomhed.
En god forretningsplan indeholder som minimum en god beskrivelse af din forretningsidé, det produkt eller den service, du vil sælge, det marked du skal agere på og den økomi, der er i virksomheden.
Er du i tvivl om, hvordan du laver en god forretningsplan, kan du følge vores forretningsplan skabelon.
En vigtig ting at have styr på, når du skal starte din egen virksomhed, er det perfekte virksomhedsnavn. Og hvordan vælger du lige det?
Først og fremmest er det vigtigt, at dit virksomhedsnavn er et som er unikt og som din kunde kan huske. Det hjælper dig nemlig med at adskille dig fra dine konkurrenter.
Men der er også nogle helt grundlæggende regler, der skal være overholdt, når du skal udvælge navnet til din nye virksomhed. For at være mere præcis er der 5 regler, du skal have styr på, når du skal vælge dit virksomhedsnavn.
En af reglerne er fx, at navnet ikke på være optaget i forvejen. En anden regel er, at navnet skal indeholde selskabsbetegnelsen - det kan fx være navnet “Peters Urmageri ApS”, hvis du har et ApS.
Vi har skrevet en guide, der hjælper dig med at finde det perfekte virksomhedsnavn, som du kan læse her.
Når du skal starte din egen virksomhed, skal du finde ud af, hvilken virksomhedstype du vil have. Der er forskellige krav samt fordele og ulemper ved de forskellige virksomhedstyper, når det kommer til fx startkapital, antal ejere og beskatningsformer.
Først og fremmest skal du finde ud af, om du vil starte en personligt ejet mindre virksomhed eller et selskab. Vælger du en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt, hvilket ikke gør sig gældende, hvis du vælger et anpartsselskab ApS.
Vi vil gerne gøre dit valg så nemt som muligt, hvorfor vi har skrevet en guide, der samler de 5 typiske virksomhedstyper.
Kravene til opstartskapital er forskellig alt efter hvilken virksomhedstype, du vælger. Vælger du fx at starte et selskab, et ApS, skal du bruge 40.000 kr. i opstartskapital.
Her kan et lån for nogle være nødvendigt, når du starter din virksomhed. Det kan også være, du skal bruge et lån til fx at investere i en masse produkter, du skal sælge.
Du kan få økonomisk hjælp til opstart af virksomhed på mange måder, men en af de mere traditionelle måder, er ved at tage et banklån. Vi har skrevet 7 tips til, hvordan du ansøger om lån til opstart af virksomhed.
Inden du beslutter dig for, om du skal bruge et lån til at starte din virksomhed, er det en god idé at lægge et etableringsbudget.
Etableringsbudgettet hjælper dig med at få et overblik over de ting, du skal bruge penge på, når du skal starte din virksomhed. Det kan fx være omkostninger til lokaler, kontorudstyr, bil, rådgivere eller markedsføring.
Tilbage til toppenDu har lavet forarbejdet til at starte din virksomhed op, og er nu klar til at tage næste skridt: nemlig at få oprettet og registreret din virksomhed. Læs med her.
De fleste skal oprette et CVR nummer, når de starter en virksomhed. Om du skal have et fra starten afhænger af din virksomheds forventede omsætning.
Forventer du, at din virksomhed kommer til at omsætte for mere end 50.000 kroner, skal du have et CVR-nummer. CVR-nummeret bruges som en form for identifikation for din virksomhed.
Læs vores nemme guide: Opret CVR-nummer, der tager dig i hånden fra a-z.
Du kender garanteret alt til NemID som privatperson. NemID erhverv er præcist det samme, det bruges til at verificere din virksomheds medarbejdere.
Du kan bestille et NemID erhverv, hvis du har en dansk virksomhed med et CVR-nummer. Du kan vælge mellem tre typer af NemID erhverv afhængigt af, hvad dine behov er.
Du kan få NemID medarbejdersignatur, NemID erhverv til bank og NemID privat til erhverv. Læs mere om forskellene, og hvordan du nemt bestiller NemID erhverv her.
En ting, du skal overveje ved opstart af virksomhed er, om du skal have en erhvervskonto, eller om det er spild af penge.
Du kan som udgangspunkt få en erhvervskonto, hvis du har et CVR nummer. Men det er ikke alle virksomhedstype, der kræver, at du har en.
Derfor er det vigtigt, du undersøger, om det er et krav for dig, når du starter. Vælger du at oprette en enkeltmandsvirksomhed er det ikke et krav med en erhvervskonto. Dog kan det stadig være en rigtig god idé at have en.
Vi har samlet en guide, der gør dig klogere på, hvorfor det kan være en god idé at opret erhvervskonto uanset din virksomhedstype. Du kan også læse om priserne i guiden.
Et vigtigt element ved opstart af virksomhed er, at få lavet en hjemmeside. Det er nemlig gennem den, at verden kan møde din virksomhed.
Oprettelse af hjemmeside er noget, de fleste selv kan gøre, når de starter op. Der er nemlig heldigvis en masse nemme programmer, der kan hjælpe en med at lave en lækker hjemmeside uden de helt store problemer.
Og så kan du altid se ind i, om du vil have en professionel på til at videreudvikle den senere, hvis du ikke selv bliver bidt af det.
Tilbage til toppenDu står klar med dit CVR-nummer i hånden, og mangler blot at få styr på de sidste administrative ting, inden din drøm som selvstændig kan realiseres. Vi hjælper dig i mål med tjekliste, du kan følge her.
Ved opstart af virksomhed er det vigtigt, du har styr på dine forsikringer. Nogle forsikringer er lovpligtige som selvstændig, mens andre er frivillige.
Hvilke selvstændig forsikringer du skal bruge afhænger meget af, hvilken branche din virksomhed befinder sig i. Du skal derfor tjekke op på hvilke forsikringer, der er lovpligtige for lige netop din virksomhed.
Uanset hvad er det vigtigt, du får sikret din virksomhed korrekt fra starten, så du ikke står med håret i postkassen, hvis uheldet skulle være ude.
Vi har lavet et overblik over de forskellige typer af forsikringer for selvstændige, der der kan hjælpe dig et godt skridt på vejen.
En anden ting end forsikringer, du kan gøre for at minimere den risiko, der er forbundet med at være selvstændig er at melde dig ind i en a kasse for selvstændige.
Det kan være med til at minimere risikoen, og kan give dig mere ro i maven. Hvad der er den bedste a kasse for selvstændige er svært at sige, men vi har lavet en oversigt over de 5 bedste a kasser for selvstændige, du kan søge inspiration i.
En anden ting, du kan gøre, der stiller dig stærkere, hvis din virksomhed skulle lukke ned er selvstændig lønsikring. Lønsikring er en forsikring, du kan tegne, der sikrer dig ekstra penge oveni dagpenge, hvis din virksomhed går konkurs.
Lønsikring selvstændig: Hvad skal du overveje? Læs vores guide, der gør dig klogere.
Står du uden arbejde, og overvejer at starte din egen virksomhed? Så tøv ej. Du kan faktisk få supplerende dagpenge, mens du bygger din nye virksomhed op.
Der er forskellige regler for opstart af virksomhed på dagpenge , og hvorvidt du kan få dagpenge eller ej afhænger fx af din virksomhedstype og din A-kasse.
Læs vores guide: Opstart af virksomhed på dagpenge, hvis du vil vide mere.
Når du er selvstændig, er det lovpligtigt, at du bogfører og laver regnskab. Og det kan måske lyde afskrækkende, hvis du ikke har prøvet det før.
Men det behøver faktisk ikke at være så slemt, hvis du bare vælger det rigtige bogføringsprogram til at hjælpe dig godt på vej.
Et bogføringsprogram hjælper dig med at bogføre din virksomheds indtægter og udgifter, og gør at du har et godt overblik over din virksomheds økonomi.
Vi har samlet 3 tips, der hjælper dig med at finde det helt rigtige bogføringsprogram.
Et af de bedste tidspunkter ved opstart af virksomhed er første gang, du skal sende en faktura. Yes, så er der snart penge i kassen! Nogle tror på dig og din virksomhed.
Det er dog vigtigt, du har styr på, hvordan man laver en faktura . Der er nemlig nogle helt konkrete lovmæssige krav, der skal overholdes, når du skal lave og sende din faktura afsted.
Nogle af de lovpligtige elementer på fakturaen er: fakturanummer, din virksomheds navn og momsgrundlaget. Hvis du bruger et regnskabsprogram til at lave fakturaer, hjælper programmet dig med at holde alle de lovpligtige elementer - så det er altid en god idé, især som nystartet.
Vi har skrevet en guide: Lav faktura til perfektion, der gør dig til 100-meter-mest i at sende fakturaer på ingen tid.
Forhåbentligt er det ikke meningen, at du skal starte en virksomhed helt uden drømmen om at udbetale dig selv løn som selvstændig.
Udbetaling af løn som selvstændig foregår forskelligt alt efter, hvilken virksomhedstype du har valgt at oprette. I en enkeltmandsvirksomhed kan du “blot” trække penge ud til dig selv fra dit overskud, men hvis du har et selskab, fx ApS, skal du udbetale løn som normal lønmodtager eller via udbytte.
Læs vores gode fifs, der giver dig en bedre idé om, hvordan du udbetaler dig selv løn som selvstændig.
Tilbage til toppen