Få guiden som e-bog
Fra 2013 til 2018 er den danske webhandel steget fra 47,2 milliarder til cirka 140 milliarder. Det er en tredobling på 5 år, og intet tyder på, at denne udvikling stopper foreløbigt. Der er altså et kæmpe marked for nethandel, men hvor godt det end lyder, skal du være indstillet på, at konkurrencen er stor. Meget stor.
Hvis du starter en webshop med tøj, kommer du til at kæmpe imod alle de store; Asos, Zalando, Stylepit osv. På samme måde vil en webshop med fokus på bøger komme til at kæmpe mod Saxo. Denne kamp er så godt som tabt på forhånd, med mindre du enten har et enormt budget at starte ud med, eller at du har en rigtig god idé, til hvordan netop din webshop skal adskille sig fra konkurrenterne. Du er nødt til at finde din niche fra starten af, så du kan blive ekspert på netop dit område. På den måde har du en chance mod de helt store konkurrenter, der har et kæmpe udvalg, men mindre ekspertviden og overblik. Bliv den bedste indenfor dit område, yd den bedste kundeservice og skab din egen succes.
Hvis du starter en webshop med tøj, kommer du til at kæmpe imod alle de store; Asos, Zalando, Stylepit osv. På samme måde vil en webshop med fokus på bøger komme til at kæmpe mod Saxo. Denne kamp er så godt som tabt på forhånd, med mindre du enten har et enormt budget at starte ud med, eller at du har en rigtig god idé, til hvordan netop din webshop skal adskille sig fra konkurrenterne. Du er nødt til at finde din niche fra starten af, så du kan blive ekspert på netop dit område. På den måde har du en chance mod de helt store konkurrenter, der har et kæmpe udvalg, men mindre ekspertviden og overblik. Bliv den bedste indenfor dit område, yd den bedste kundeservice og skab din egen succes.
Selv når du har styr på din niche, og din viden på området er stor, er det krævende at starte en webshop - særligt hvis du aldrig har gjort det før. Lige meget hvilken webshop-løsning du ender med at vælge, vil det kræve en smule teknisk snilde og ting, du har sat dig ind i rent teoretisk, skal nu prøves af i praksis. Det bliver garanteret ikke let, men efterhånden som du kaster dig selv ud i flere og flere opgaver, vil du helt automatisk lære mere og mere. Learning by doing er en fremragende måde at få oparbejdet nye kompetencer på, og det er vigtigt, at du giver dig selv plads til at prøve nogle ting af, lære hen ad vejen og vokse med opgaven. Rom blev ikke bygget på en dag, og selvom det kunne være fedt, bliver din webshop heller ikke bygget på en dag. Det bliver en krævende proces, og hen ad vejen vil din webshop helt automatisk komme til at vokse og udvikle sig i den rigtige retning.
Denne guide har på ingen måde til formål at tage modet fra dig. Det kan lade sig gøre at starte en webshop op fra bunden og opnå succes med den – også selvom du er ny på området. Men det er vigtigt, at du ikke går ind til projekt-webshop med det blinde øje til. For at få succes skal du adskille dig fra konkurrenterne, du kommer til at arbejde hårdt, og det kan tage lang tid, før din shop får den succes, den fortjener. Men når den rigtige idé er der, og du satser benhårdt på at gennemføre den, kan det lade sig gøre med de rette redskaber. I denne guide vil vi tage dig igennem nogle af de mest basale ting, du skal have styr på, når du starter din webshop. Vi vil tage dig igennem hele rejsen fra registrering af din shop, valg af webshop-platform og design til betalingsløsninger, sikkerhed og logistik, før vi til sidst tager dig igennem dine muligheder for markedsføring, analyse og optimering af din webshop. Der er naturligvis et hav af ting, man skal have styr på, når man starter sin første webshop, men forhåbentlig kan denne guide være en hjælpende hånd, så du kan komme så godt fra start som muligt.
Start med at klarlæg om en webshop, er det rigtige til din virksomheds behov.
Kom godt i gang med egen webshop
Før du overhovedet går i gang med din webshop, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal have styr på. Hvad vil du gerne sælge? Hvordan er markedet? Er der stor konkurrence, og hvordan kan du i så fald adskille dig fra konkurrenterne? Hvem er din målgruppe? Og hvad vil målgruppen i det hele taget have? Når du har styr på disse ting, kan du begynde at arbejde videre med din idé.
Hvad vil du sælge på din webshop?
Forhåbentlig er dette spørgsmål meget let at besvare, hvis du går og leger med tanken om at åbne en webshop. Hvis ikke, er spørgsmålet, du bør stille dig selv, måske snarere om du overhovedet bør åbne en webshop lige nu. En webshop kan være en rigtig god mulighed, hvis du står og har et produkt, du brænder for at få solgt, men hvis du blot synes det kunne være sjovt at åbne en webshop uden at have gjort dig yderligere overvejelser om produktet, kan det godt blive op ad bakke. Det vrimler med konkurrenter inden for alt mellem himmel og jord, og hvis du ikke har noget på hjertet fra starten af, men blot åbner en webshop for at åbne en webshop, bliver det rigtig svært at skille sig ud fra mængden.
Find din webshop-niche
Har du derimod sat dig fast på et produkt, du gerne vil sælge på din webshop, er det nu tid til at gå i gang med indsnævringsfasen. E-handel er i dag et større marked end nogensinde før, og hvis du skal hamle op med dine mere erfarne konkurrenter, er du nødt til at finde en niche, så du har noget helt unikt at tilbyde dine kunder.
Der er tusindevis af webshops, og du konkurrerer ikke kun med dem i Danmark, du er i konkurrence med hele verden. Derfor er risikoen for at forsvinde i mængden også stor, hvis du ikke finder en måde at adskille netop dine produkter, fra det alle de andre kan tilbyde. Dette betyder ikke nødvendigvis, at du skal sælge et produkt, der aldrig er hørt om før – du kan eksempelvis sagtens sælge tøj, selvom markedet allerede bugner med webshops såsom ASOS, Zalando og Ellos, du skal bare sørge for, at dine produkter har noget, deres ikke har. Du kan eksempelvis vælge at have fokus på økologi, kun føre et bestemt mærke, eller have lækre luksus-ting. Mulighederne er mange, det vigtige er, at du får positioneret dig et sted, hvor du kommer til at kunne tilbyde noget, de andre ikke kan. Når du har styr på netop din niche, vil det også være meget lettere for dig, at brande og markedsføre dig til en specifik målgruppe, og dette vil hjælpe dig, til at nå ud til de rette kunder. Det at vælge en specifik niche giver dig desuden mulighed for at blive ekspert på dit område, så du kan tilbyde bedre service og mere viden end dine umiddelbare konkurrenter.
Hvordan er markedet?
Du har en idé om, hvad du gerne vil sælge, men er der overhovedet et marked for det? Har du undersøgt konkurrenterne, og er det realistisk for dig, som ny spiller på markedet, at konkurrere med dem?
For at få svarene på disse spørgsmål, bør du fra starten lave en markedsanalyse. Dette kan i sig selv være et større projekt, men hvis du gerne vil hurtigt i gang, kan du starte med at bruge Google Keyword Planner til at undersøge, om der er et marked for netop dit produkt. Her kan du gå ind og undersøge, hvor stor søgevolumen og konkurrencen på dit produkt er. Derudover har du mulighed for at se, hvilke relaterede søgninger folk også kigger efter. Hvis du stadig er usikker på, hvad din niche skal være, kan Google Keyword Planner desuden være et brugbart redskab, til yderligere at indsnævre, hvad din specifikke niche eventuelt kunne være. Udover Google Keyword Planner, kan et redskab som Google Trends også være brugbart. Her kan du få et overblik over søgevolumen over tid, og du kan danne dig et indtryk af, om dine varer er særligt efterspurgte ved forskellige sæsoner.
Når du har konstateret, at der rent faktisk er et marked for netop dine produkter, kan du begynde at se på konkurrenterne. Selvom du vælger en specifik niche, kommer du næppe helt udenom lidt sund konkurrence. Men dette er ikke kun skidt, du kan nemlig lære utroligt meget af dine konkurrenter. Sæt dig godt ind i hvad dine konkurrenter har gjort for at markedsføre sig selv, hvordan de henvender sig til målgruppen, og hvad der historisk set har fungeret godt og mindre godt. Hvis dine konkurrenter allerede har fejlet med en bestemt strategi, er der ingen grund til at gøre dem kunsten efter. Hvis de derimod har haft stor succes med en bestemt kampagne, kan det måske være værd at undersøge, om du kan lave en lignende kampagne, selvfølgelig med et personligt twist.
Kend din målgruppe
Har du ikke styr på din målgruppe fra starten, spænder du ben for dig selv. Der er kæmpe forskel på at sælge til studerende, fodboldfans fra Bjerringbro og pensionister. Uden en fast defineret målgruppe kommer du altså til at skyde i blinde, når du opsætter din webshop og markedsfører dine produkter – og dette kan meget vel ende med at blive en dyr fornøjelse. Kender du derimod din målgruppe, kan du på alle planer sørge for, at din shop, dine produkter og din markedsføring er optimeret mod netop denne gruppe, så du undgår at bruge ressourcer på markedsføring, der rammer helt forkert.
For at fastsætte din målgruppe skal du først udføre en segmentering af det samlede marked. Ved segmentering opdeler du personer i forskellige grupper efter de behov, interesser og baggrunde de har. Når du har gjort dette, kan du begynde at se på, hvilke segmenter der er mest oplagte for dig, at målrette dine produkter til. Hvad efterspørger dette segment, hvor og hvordan vil de gerne rammes og hvordan kan du bedst muligt målrette dine produkter, din webshop og din markedsføring til dem? Jo mere præcist du har defineret din målgruppe, desto lettere er det, at ramme netop deres behov.
For at konkretisere det hele endnu mere, er det en rigtig god øvelse at sætte ansigt på målgruppen ved at udarbejde personaer. Overvej, hvordan din typiske kunde ser ud. Er det en mand/kvinde, hvor gammel er han/hun, hvor i landet kommer han/hun fra, hvad beskæftiger han/hun sig med, hvad er hans/hendes civilstatus, har han/hun børn osv. Når du har et par forskellige personaer på plads, er det meget lettere at henvende sig direkte til målgruppen, i alt hvad du foretager dig på din webshop. Dette kan være en omfattende proces, men når du til sidst sidder tilbage med en veldefineret målgruppe og specifikke personaer, du kan tage udgangspunkt i, er det det hele værd.