Få guiden som e-bog
Ingen forretningsplan uden en gennemgang af virksomhedens markedsføringsplan. Dette afsnit bør kortlægge præcist, hvordan virksomheden vil skabe opmærksomhed og interesse og hvordan den vil nå ud til målgrupperne og fortælle om den værdi, den tilbyder.
En veldefineret markedsførings- og salgsstrategi bør indeholde alle de markedsføringsmetoder, som man vil benytte sig af. Den research man har foretaget forud for markedsføringsprogrammet og -strategien bør også beskrives, for at demonstrere omhu og gøre planen troværdig.
Salgsstrategien skal beskrives i detaljer, herunder også salgsteamets sammensætning såvel som deres oplæring, erfaring og ekspertise. Man bør også kort komme ind på salgsteamets kompensationsforhold, fx løn plus provision, provision alene, osv.
Man kan senere hen benytte sig af mange forskellige markedsføringskanaler for at nå ud til målgruppen, men i forretningsplanen bør man kun nævne dem, man har bestemt sig for at bruge sammen med en begrundelse og den værdi, man forventer i afkast fra hver.
Distribution spiller en væsentlig rolle i en virksomheds overordnede markedsføring og derfor er det vigtigt at inkludere en distributionsplan i forretningsplanens markedsføringsafsnit. Har man ikke solide og pålidelige distributionskanaler på plads, så kan man ikke nå ud til kunden - og kommer der ikke varer ud til kunden, så er der ingen omsætning og til sidst ingen virksomhed.
De valgte markedsføringskanaler og en konkret markedsføringsplan skal beskrives i dette afsnit. Har man flere strategier (til flere forskellige kanaler eller markedssegmenter), bør man forklare hver af dem. Hvis man fx vil benytte sig af sociale medier, e-mail marketing og bannerreklamer, skal disse planer beskrives i detaljer. Produktions- og distributionsplaner skal også beskrives, da de er en del af den overordnede markedsføringsstrategi. Salgsfremstød skal også beskrives sammen med resultater fra tidligere lignende kampagner for lignende produkter eller serviceydelser. Salgsfremstød kan fx være loyalitetsprogrammer, strategi for kundefastholdelse og andre tiltag, der kan opbygge og fastholde kundebasen.