Få guiden som e-bog
Som vi allerede har været lidt inde på, er kundens tryghed en afgørende faktor, når indkøbskurven skal fyldes. Der er mange forskellige faktorer, der kan bidrage til kundens overordnede tryghedsfølelse, men noget af de mest afgørende er at have en let gennemskuelig hjemmeside med en høj grad af sikkerhed og gode anmeldelser fra tidligere kunder.
Få din webshop E-mærket
E-mærket er udarbejdet af bl.a. Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, og fungerer som kundens garanti for sikker nethandel. E-mærkede webshops bliver løbende kontrolleret, for at sikre at alle de forbrugerbeskyttende krav bliver overholdt. Med mærket viser du dermed også, at din webshop følger loven og beskytter kunden som forbruger.
Det er ikke gratis at blive e-mærket, så du skal overveje med dig selv, om det er en udgift du har plads til i budgettet, eller om det bedre kan svare sig for dig, at vente til din webshop er kommet godt i gang. Fordelen ved e-mærket er, at du får adgang til ubegrænset juridisk rådgivning, hjælp til kundesager, og en grundig juridisk gennemgang af din webshop. E-mærket er derfor et rigtig godt værktøj til at give dine kunder tryghed fra starten, også selvom du endnu ikke har et hav af gode anmeldelser på Facebook og Trustpilot. En af konsekvenserne af e-mærket er dermed også en bedre click-through-rate og højere konverteringsrate, der måske på sigt kan tjene udgifterne til mærket ind igen.
Trustpilot på din webshop
Noget af det, der for alvor skaber troværdighed for webshops i dag, er positive kundeanmeldelser. Ét er selv at skrive, at man har god kundeservice og lækre produkter, men når det oven i købet bliver bakket op af gode anmeldelser fra tilfredse kunder, får ordene mere betydning.
Med Trustpilot på din webshop har du mulighed for at vise dine kunder, at andre før har haft en positiv oplevelse, ved at handle på din webshop. Det er gratis at oprette en virksomhedsprofil på Trustpilot, så herfra drejer det sig simpelthen bare om at indhente positive anmeldelser fra glade kunder. Når du har fået dine første anmeldelser, kan du med fordel vise dem frem på din webshop – hvis dine anmeldelser er positive, kan de være med til at øge indholdet i indkøbskurven, mindske risikoen for at kunden forlader din webshop uden at købe og booste konverteringsraten.
Gør din webshop imødekommende
Mennesker handler med mennesker og ikke maskiner. Hvis du formår at give dine kunder et indblik i historien bag din webshop, hvem du er, og hvorfor du har skabt webshoppen, kan det være medvirkende til at gøre dine kunder trygge, og dermed øge chancen for salg. Dette kan du eventuelt gøre, ved at lave en ”Om os” fane på din webshop.
Derudover er det en god idé at undgå at blive for mekanisk i dine tekster, mails og nyhedsbreve. Undlad at sende mails fra noreply-adresser, du må gerne vise dine kunder, at du er til stede, og klar til at svare på spørgsmål og udrede problemer.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at alle der besøger din shop hurtigt og let kan finde kontaktoplysninger, så de ved, at de kan få fat på hjælp, hvis behovet er der. Dette giver dels en vis tryghed, dels giver det et godt indtryk af dig og din webshop, at der er et vist niveau af kundeservice.