Få guiden som e-bog
Når din webshop er oppe at køre, og du så småt begynder at have besøgende på siden, er noget af det vigtigste du kan gøre, at analysere hvordan de besøgende handler. De data du kan indhente fra de besøgende, er et uvurderligt redskab, der kan hjælpe dig med at optimere din webshop, så du kan opnå en højere konverteringsrate og besøgstal. Derudover kan du benytte disse data til at lokalisere fejl og mangler, så de hurtigt kan blive rettet.
Vælger du en hosted webshop-løsning, vil der i langt de fleste tilfælde medfølge en form for analyse- eller statistik-redskab, der kan give dig et bredt overblik over dine besøgendes færd på webshoppen. Dette vil være en god hjælp i starten, men på sigt vil det langt fra være tilstrækkeligt.
Google Analytics på din webshop
Et redskab, der derimod kan give dig oceaner af værdifuld viden om dine besøgende og deres adfærd på din side, er Google Analytics. Google Analytics er et gratis redskab, der forholdsvis hurtigt kan implementeres ved at indføre et lille stykke kode på hver af de sider, du vil tracke. Når Google Analytics er implementeret, vil du i løbet af 24 timers tid have adgang til data om alt lige fra afvisningsprocenter og konverteringer til kundehvervning og målgruppe.
For at få så meget som muligt ud af Google Analytics bør du installere Googles gratis E-commerce tracking. Det kan være mere eller mindre besværligt at installere afhængigt af den webshop-platform, du har valgt, så det bedste du kan gøre er at undersøge proceduren for netop din platform og om nødvendigt indhente hjælp til at installere udvidelsen. Med Google Analytics’ E-commerce tracking-modul har du mulighed for let og hurtigt at danne dig et overblik over, hvilke af dine produkter der sælger godt, og dermed er bedst egnet til din målgruppe, hvilke produkter du markedsfører bedst, hvilke sider der har en høj afvisningsprocent, hvor stor en omsætning du har pr. transaktion, og hvor lang tid dine kunder er om at beslutte sig for et køb. Al denne information kan du bruge til at træffe beslutninger omkring prissætning, varelager, markedsføring og generel optimering af din webshop og dine markedsføringskampagner.
Alt i alt er Google Analytics et meget brugbart redskab, når du vil vide mere om din webshop og dine kunder.
Facebook Analytics på din webshop
Udover Google Analytics fortjener Facebook Analytics også kort at blive nævnt her. Facebook lancerede i foråret 2017, Facebook Analytics, et gratis redskab, du ligesom Google Analytics kan bruge til at måle og forstå dine kunder og deres adfærd på din webshop. Facebook Analytics fungerer både på iOS og Android mobil apps, samt mobil og desktop hjemmesider og webshops.
Fordelen ved Facebook Analytics er, at Facebook sidder på enorme mængder data om deres mere end 2 milliarder brugere, data du kan bruge, til at få langt større indsigt i netop dine kunder. Med denne indsigt i din kundegruppe, kan du fremover tilpasse dine Facebook Ads til målgrupper, der minder om de bedste kunder, du allerede har. Det er altså en uvurderlig mulighed for at optimere din online markedsføring til din webshop.