Få guiden som e-bog
Som håndværker er du afhængig af opgaver fra dine kunder. De opgaver kommer kun, hvis de tilbud, du afgiver, bliver godkendt af kunden. Dette er altså en meget afgørende del af dit arbejde, når du er selvstændig. Derfor får du her 5 gode råd til, hvordan du får dine tilbud accepteret af dine kommende kunder.
1: Hvad er et tilbud?
Gør dig først og fremmest klart, hvad et tilbud er, og hvorfor du udarbejder det.
Et tilbud er en besked om, at du vil udføre et stykke arbejde for en bestemt pris. I Danmark er tilbud juridisk bindende, så når du først har afleveret det, så fanger bordet. Heldigvis er loven fair, og så snart kunden har accepteret et tilbud, er kunden også bundet. Om dit tilbud er sendt fra dit regnskabsprogram, pr. brev med underskrift eller bare i en e-mail er faktisk lige meget. Tilbuddet er lige bindende i alle tilfælde.
Fordelen ved et tilbud er selvfølgelig, at du og kunden har den samme klare forventning om, hvad der skal laves, og når I begge har accepteret, er du sikker på at få penge for opgaven.
2: Udregning af tilbud
Når du regner din forventede pris ud, er der mange hensyn at tage. Det vigtigste er dog, at din kunde kan forstå, hvordan du regner prisen ud. Det er altid 100 gange sjovere at betale en faktura, man forstår, frem for en, man ikke forstår.
Når du udregner tilbud, så husk at tage hensyn til:
- Gør tilbuddet så konkret og specifikt som muligt.
- Kræver det en indsats fra kunden?
- Hvad er dit alternativ? Ville du kunne få en bedre betalt opgave et andet sted?
- Forventet forbrug af materialer og timer.
3: Tidlig dialog med kunden
Når du udarbejder et tilbud, så har du mulighed for at afstemme dine forventninger med kunden og undgå senere konflikter. Derfor giver det mening at tage kunden med på råd tidligt.
- Inden du laver dit tilbud, så spørg din kunde, hvad han eller hun forventer, at tilbuddet indeholder. Der kan være små ting, der er vigtige for kunden, men som du ikke har overvejet.
- Spørg kunden, hvad der er vigtigst. Er det prisen, kvaliteten, eller måske at deadline bliver overholdt?
- Hvad forventer kunden selv at yde i forhold til opgaven? Er der allerede materialer eller praktiske ting, som kunden vil sørge for er på plads?
4: Accept af tilbud
Inden opgaven igangsættes, er det vigtigt, at du får kundens accept af tilbuddet. Det sker typisk ved, at kunden underskriver tilbuddet. Først når du har kundens underskrift, må du påbegynde opgaven, ellers kan du risikere at udføre et stykke arbejde imod kundens ønske.
Hvis kunden i forbindelse med udførelsen af opgaven kommer med nye opgaver, er det vigtigt at oplyse kunden om, at disse opgaver ikke er indeholdt i tilbuddet, men afregnes særskilt. Såfremt de nye opgaver kan forsinke færdiggørelse af den oprindelige opgave, bør dette ligeledes oplyses til kunden.
5: Fakturaen
Når dit arbejde er udført, kan du sende din faktura. Hvis du vil øge chancen for at få din faktura betalt uden problemer og så hurtigt som muligt, er der et par hensyn, du kan tage:
- Send din faktura med det samme, så din kunde stadig har arbejdet i frisk erindring.
- Lad fakturaen ligne tilbuddet mest muligt. På den måde undgår du, at kunden får oplevelsen af at blive overrasket og derfor bliver uenig.