- Hvorfor er et virksomhedsnavn vigtigt?
- 5 afgørende regler for virksomhedsnavne
- Skal dit selskab have et binavn?
- 6 ting at overveje, når du vælger dit firmanavn
- Find mere inspiration til dit navn
Ved opstart af virksomhed er det vigtigt, du finder ud af, hvad dit virksomhedsnavn skal være. Du skal blandt andet bruge navnet, hvis du skal have et CVR-nummer til din virksomhed.
Men hvordan finder du et godt virksomhedsnavn?
Det får du svar på her på bloggen.
Hvorfor er et virksomhedsnavn vigtigt?
Et godt virksomhedsnavn er vigtigt for at kunder husker netop din virksomhed.
Det er vigtigt, at du gør dig grundige overvejelser over navnet, så din virksomhed adskiller sig fra andre virksomheds- eller selskabsnavne.
På den måde vil dine kunder aldrig komme i tvivl om, at det er netop din virksomhed og dine varer eller ydelser, de har at gøre med.
Her kan du læse mere om, de 5 regler du skal være opmærksom på, og få vores tips til at finde det helt rigtige virksomhedsnavn.
5 afgørende regler for virksomhedsnavne
Før du går all-in på på at brainstorme relevante navne, så er der er et par regler, du skal være obs på. For at navnet kan blive aktuelt og godkendt efter lovgivningen, skal det overholde disse 5 regler:
Regel 1: Navnet må ikke være optaget
Dit virksomhedsnavn må ikke være optaget af et andet selskab allerede. Derfor skal du undersøge nøje, om virksomhedsnavnet er optaget og allerede bliver brugt i CVR-registret.
Du kan undersøge, om dit virksomhedsnavn er ledigt her. Søg også i patenter og varemærker her.
Regel 2: Navnet skal indeholde selskabsbetegnelsen
Hvis du har et selskab, såsom et anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), skal det fremgå af virksomhedsnavnet.
Det kunne for eksempel være ‘Oles Pølsefabrik A/S’ eller ’Aktieselskabet Ulla Hansen’. På den måde vil interessenter, kunder og leverandører altid vide, at de handler med en virksomhed med begrænset hæftelse.
Regel 3: Navnet må ikke vildlede
Navnet skal stemme overens med den erhvervsaktivitet, din virksomhed har. Hvis du er frisør, kan din virksomhed ikke hedde “Bettinas Klipfisk”, da du her bruger ord, der let kan vildlede forbrugeren til at tro, du sælger tørrede fisk, og ikke klipper hår.
Såfremt du som frisør en dag faktisk hellere vil sælge tørfisk, og driftsaktiviteten dermed ændres i din virksomhed, skal din virksomhed også ændre navn, så det afspejler din nye driftsaktivitet.
Regel 4: Brug ikke andres firmanavn eller varemærke
Du må ikke bruge et andet firmanavn eller varemærke, som dit selskab ikke har ret til. Reglen er til for at forbrugerne kan adskille virksomheder fra hinanden.
Det kan have store konsekvenser for dig, hvis har du vælger et navn, som nemt kan forveksles med et eksisterende firmanavn eller varemærke indenfor samme branche.
Derfor skal du være ekstra opmærksom på, om virksomhedsnavnet allerede er i brug, så du ikke ender med et smæk over nallerne.
Regel 5: Oplys dit virksomhedsnavn
Du skal oplyse din virksomheds eller selskabs navn på breve, forretningspapirer og i elektroniske meddelelser. Hvis du har en hjemmeside skal dit virksomhedsnavn, virksomhedsadresse og CVR-nummer også fremgå.
Skal dit selskab have et binavn?
En personligt ejet virksomhed kan ikke have et binavn, men hvis du har et selskab, kan du overveje at tilføje et eller flere binavne.
Et binavn kan forhindre andre erhvervsdrivende i at registrere sig under det pågældende virksomhedsnavn. Det kan være en god idé, hvis du skal markedsføre forskellige brands eller produkter til en bestemt målgruppe, eller hvis du gerne vil oplyse din geografiske placering.
Hvis dit hovednavn for eksempel er ’Kokkeriet ApS’, så kunne et relevant binavn være ‘Kokkeriet Sydsjælland ApS’.
Du kan gratis registrere op til fem binavne, men du skal huske, at du ikke kan bruge dit binavn på forretningspapirer eller i elektroniske meddelelser. Her skal du altid benytte dig af dit firmas hovednavn.
Du kan læse mere om reglerne for hovednavne og binavne her.
6 ting at overveje, når du vælger dit firmanavn
Når du vælger dit firmanavn, skal du
Vi har også samlet 6 hurtige til, hvordan du vælger det helt rigtige navn:
- Er det et godt navn, som er nemt at huske, stave og udtale?
- Skal navnet angive et forretningsområde enten lokalt eller globalt?
- Skal navnet indeholde person- eller kunsternavne?
- Fortæller navnet noget specifik om dit brand, dine ambitioner eller produkter?
- Kan virksomhedens navn fungere digitalt? Er navnet for eksempel ledigt til et domæne eller på sociale medier?
- Hvordan er navnet sammenlignet med dine konkurrenters navne?
Find mere inspiration til dit navn
Hvis du stadig er ikke ved, hvad dit firma skal hedde, så fortvivl ej.
Et godt firmanavn kan være svært at finde, når man tænker på, hvor vigtigt det er, at det fortæller det helt rigtige om din virksomhed, dit produkt eller din service.
Hvis du har brug for inspiration kan en firmanavn-generator være et godt værktøj at bruge, da det kan give dig en masse potentielle navne, som du kan bruge til at få idéer til at finde det navn, der passer perfekt til dig og din virksomhed.
Her er tre smarte generatorer, som du kan prøve:
Når du har dit virksomhedsnavn på plads, er du klar til at oprette et CVR-nummer til din virksomhed. Det kan du læse mere om her.
Tjek vores komplette guide ud, hvis du har brug for mere hjælp til opstart af virksomhed.