- Hvordan skal din e-commerce strategi se ud?
- Hvilken webshop-platform skal du vælge?
- Hvilken betalingsløsning skal du vælge til din webshop?
- Hvordan håndterer du logistikken for din webshop?
- Hvordan markedsfører du din webshop?
- Når din webshop får vokseværk uden for landets grænser
Har du en vision om at starte din egen webshop så skal du vide, at:
E-commerce er præget af hård konkurrence. Derfor får din webshop ikke succes uden hårdt arbejde og velovervejede beslutninger. Har du styr på strategien og alt det praktiske?
Hvis ikke, så får du opskriften på en solid e-commerce strategi, og en guide til alt det praktiske lige her.
Hvordan skal din e-commerce strategi se ud?
Det første skridt mod at starte en webshop, er, at lave en forretningsplan. Her skal du blandt andet overveje:
- Hvad er produktefterspørgslen?
- Hvilke potentielle kunder du kan få fat i?
- Hvordan ser markedet ud?
- Hvordan vil du adskille dig fra konkurrenterne?
- Hvor stor en del af salget du kan score?
Det er netop de strategiske overvejelser, som skal skabe din plads i det konkurrenceprægede e-commerce marked. Samtidig er det vigtigt, at være opmærksom på at undgå de typiske fejl ved start af webshop. Unødvendige fejl kan give konkurrenterne et ærgerligt forspring.
Når det strategiske er på plads, så er der alle de praktiske overvejelser omkring e-commerce. Det praktiske er mindst lige så vigtigt, når du skal sikre dig succes som webshop-ejer.
Hvilken webshop-platform skal du vælge?
Dit valg af webshop-platform afhænger helt overordnet af din tekniske snilde og udviklingspotentialet for webshoppens opbygning.
Der findes to typer platforme: Hostede-webshops og open source-webshops.
Dit valg af webshop-platform står mellem:
- En ikke-teknisk løsning med standardskabeloner til en højere pris. Her falder dit valg på en hosted-webshop.
- En mere teknisk kompliceret løsning med bedre mulighed for tilpasning, når webshoppen får vokseværk. Her falder dit valg på en open source-webshop.
Når din webshop-platform er opsat og klar, så er næste skridt, at finde en betalingsløsning.
Hvilken betalingsløsning skal du vælge til din webshop?
Når du skal vælge en betalingsløsning til din webshop, så er der to ting, du skal have styr på: betalingsgateways og indløsningsaftaler.
Betalingsgatewayen og indløsningsaftalen gør det muligt for dine kunder, at betale med kort online. Størstedelen af de danske forbrugere foretrækker kortbetaling, når de lægger en ordre i en webshop.
Når dine kunder betaler med kort, så sker følgende:
- Kunden betaler via din webshop.
- Betalingsgatewayen gør det sikkert for dine kunder, at indtaste kortoplysningerne. Samtidig godkender og klargør betalingsgatewayen kundens kort, så pengene er klar til at blive trukket på kundens konto.
- Indløseren er den bank eller finansielle enhed, som sørger for at pengene trækkes på kundens konto.
- Nu vil din webshop modtage betalingen fra kunden.
Den nemme løsning, er, at vælge en ekstern udbyder som tilbyder en samlet løsning med både betalingsgateway og indløsningsaftale. Det kan for eksempel være: PayPal, YourPay, Stripe og Braintree.
Du kan læse mere om de forskellige betalingsløsninger i Billys webshop-guide.
Hvordan håndterer du logistikken for din webshop?
Varelager og levering af vare er afgørende. Forbrugerne vælger blandt andet e-commerce, fordi det er nemt og bekvemt. Derfor er det vigtigt, at din webshop leverer netop dét.
Der er to ting, som du skal have styr på: Lagerløsningen og fragtløsningen.
3 forskellige lagerløsninger for din webshop
- Eget lager hos dig selv: Det giver dig en billig løsning, men samtidig er det en tidskrævende løsning. Du står nemlig selv for at pakke og afsende ordre.
- Pick and pack lager: Her klarer pick and pack lagret det hele. Det eneste du skal gøre, er, at send ordren til lageret. Ofte vil det også betyde lavere fragtpriser, end den du kan få fra din hjemmeadresse.
- Dropshipping: Alle ordre i webshoppen sendes direkte videre til dine leverandører, som står for at pakke og sende ordrene. Den største fordel ved løsningen, er, at du ikke brænder inde med vare, du ikke kan få solgt. Det er selvfølgelig også den dyreste løsning af de tre.
Når du selv står for fragten af vare eller ydelser, bør du se nærmere på leveringshastigheden.
Hurtig levering af vare
Levering af vare er et stærkt konkurrenceparameter for webshops. Kunderne vælger ofte e-commerce, fordi det er nemt og hurtigt.
Du bør overveje hvilken distributør, der kan levere hurtigst f.eks. PostNord, GLS eller en helt tredje. Du kan også få konkurrencefordele med gratis levering.
Logistik er kompliceret, og derfor kan du med fordel læse mere om webshop-logistik i Billys webshop-guide.
Hvordan markedsfører du din webshop?
Trafik og konverteringsrate er afgørende inden for e-commerce. Trafik er antal besøgende i webshoppen. Konverteringsraten er antal kunder, som lægger en ordre.
Du skal selvfølgelig have trafik til din webshop før, du kan gøre de besøgende til dine kunder.
Hvordan skaber du trafik i din webshop?
Når du skal skabe trafik på dit site, kan du ikke komme uden om GoogleAds, SEO, Sociale Medier og Influencers. Content i høj kvalitet og den rette kanal til formålet er, din vej til succes.
I Billys webshopguide kan du læse mere om hvordan du markedsfører din webshop.
Hvordan skaber du køb i din webshop?
Du bør især undersøge begrebet ‘remarketing’, når det kommer til at maksimere udbyttet af trafikken på dit site.
Det kræver typisk flere besøg fra en potentiel kunde før de lægger en ordre. Derfor er genbesøg afgørende for salget og udnyttelsen af dine marketingkroner. Fokus skal være på, at gennemskue hvordan du får kunderne i din webshop med remarketing. Der er nemlig ikke én genetisk løsning.
Du kommer heller ikke uden om, at splitteste din webshop.
Det er vigtigt at undersøge, hvad der skaber køb i din webshop. Det kan du pejle dig ind på med en splittest.
Når du splittester din webshop, så tester du to udgaver af samme side i din webshop. Det kan for eksempel afsløre, hvilken opsætning, tekst og ‘call to action’-knapper som giver mest muligt salg.
Din markedsføringsindsats kan betyde, at det går så godt, at du må træde ind på nye markeder for at fortsætte væksten af din webshop. Et drømmescenarie for mange.
Sker det, så kræver det, at du sætter dig ind i et par regnskabsmæssige regler om din omsætning. Momsen på dine vare og ydelser fungerer nemlig anderledes i andre lande.
Når din webshop får vokseværk uden for landets grænser
Når salget i din webshop går så godt, at næste skridt er salg af vare eller ydelser uden for landets grænser, så er det vigtigt at forholde sig til momsreglerne i e-handelspakken.
Hvad er e-handelspakken?
Når du sælger eller køber vare online i EU, så gør e-handelspakken det lettere at handle på tværs af EU’s grænser. Fair konkurrencevilkår for virksomhederne er hovedformålet med e-handelspakkens regler for moms.
Fjernsalg med e-handelspakken
Når du sælger og transporterer vare eller ydelser til forbrugere i et andet EU-land, så kaldes det for fjernsalg.
Med e-handelspakken gælder en fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR. Fjernsalgsgrænsen er virksomhedens samlede omsætning i hele EU over et kalenderår.
Fjernsalg under 10.000 EUR
Når virksomheden har en omsætning under 10.000 EUR, så er virksomheden fritaget fra at betale moms i forbrugerens land. Virksomheden betaler altså moms i eget land, når omsætningen er under fjernsalgsgrænsen.
Der er dog ingen regler uden undtagelser.
En virksomhed med en samlet omsætning i EU under fjernsalgsgrænsen kan vælge at betale moms i forbrugerens hjemland. Det kan være en fordel, når momssatsen er lavere i forbrugerens hjemland.
Fjernsalg over 10.000 EUR
Omvendt skal en virksomhed betale moms i forbrugerens land, når den samlede omsætning i EU overstiger fjernsalgsgrænsen.
Momsregistrering med e-handelspakken
Virksomheder med en omsætning over fjernsalgsgrænsen behøver ikke momsregistrere sig i de EU-lande, som de handler med. Det er nok at være momsregistreret i hjemlandet.
Hjemlandet sørger for, at fordele momsbetalingerne til de lande, som virksomheden skal betale moms til. Ordningen går under navnet ‘One Stop Shop’.