Når du har fået styr på alt det administrative ved opstart af virksomhed, skal din virksomhed møde verden, så du kan få gang i biksen.
Det kræver i bund og grund, at du har en hjemmeside.
Alle kan få en hjemmeside. Der er dog en del forarbejde, du skal gøre, inden din hjemmeside kan komme op og køre.
Vi har samlet alt, du skal bruge for at oprette din egen hjemmeside med disse 3 trin:
Trin 1: Vælg et domænenavn
Et domænenavn er det, du ser i url-adressen. Det ser altså sådan her ud: www.navnet-på-din-hjemmeside.dk.
Når du skal vælge domænenavn, skal du både tage stilling til selve navnet på din hjemmeside, og om den skal ende på landekoden .dk, .com eller noget helt tredje.
Her er det vigtigt, at du vælger et relevant domænenavn, der passer med din virksomheds navn. Så bliver det lettere for andre at finde din hjemmeside, når de søger dit virksomhedsnavn på Google.
Læs mere: Sådan finder du det rigtige virksomhedsnavn
Trin 2: Vælg et webhotel
For at få din hjemmeside online, skal du have det, man kalder for et webhotel.
Kort fortalt er et webhotel en server, hvor du betaler for at have din hjemmeside og tilhørende filer på. At det kaldes for et webhotel, er fordi du lejer dig ind på serveren som betalende gæst.
Der findes en lang række webhoteller, du kan vælge imellem, og de tilbyder også forskellige løsninger. Her er det vigtigt, at du vælger netop det webhotel, der passer bedst til dine behov.
Her er nogle overvejelser, du skal gøre dig:
Har du brug for support?
I så fald skal du vælge et webhotel, der tilbyder det. Det kan være rart for dig, der ikke er så teknisk anlagt og er ny til det med hjemmesider.
Der er webhoteller, der tilbyder support på dansk, mens der er andre, der kun tilbyder det på engelsk. Derudover er det ikke alle webhoteller, der tilbyder telefonsupport. For at spare penge kan der være nogen, der kun tilbyder support over email og chat.
Gør dig derfor klart om hvordan og hvor ofte, du foretrækker support i tilfælde af, at det brænder på.
Hvilket CMS-system bruger du?
CMS står for Content Management System, og er i bund og grund det, der gør det let for dig at skabe, redigere og organisere indhold på din hjemmeside.
Her er der også mange forskellige løsninger, du kan vælge imellem. Langt de fleste vælger WordPress, som er både billigt og brugervenligt, men du kan også have valgt et andet CMS-system, der passer bedre til netop dine behov.
Når du skal vælge et webhotel, skal du undersøge, om det understøtter CMS-systemet. Det er nemlig ikke alle webhoteller, der understøtter fx WordPress.
Hvis du endnu ikke har et CMS-system, bør du også tjekke efter, om de tilbyder det, man kalder for et 1-click installation. Her vil du kunne installere dit foretrukne CMS-system med kun ét klik, efter du har oprettet dig i deres system.
Hvilke krav har du til din hjemmeside?
Skal du bruge flere domæner end ét? Hvor meget trafik, skal din hjemmeside håndtere? Og hvor stor skal din hjemmeside være? Alt sammen er noget, du skal tage stilling til inden, du laver den.
Det kan blandt andet være, at du har brug ekstra gigabytes til din hjemmeside, hvis du vil have en webshop med en hel masse billeder i god kvalitet. Det kan også være, du har brug for, at der kan være mange besøgende på din hjemmeside på én gang.
I de fleste tilfælde kan nøjes med de mindre løsninger, når din virksomhed er ny. Du vil altid kunne opgradere, hvis det senere skulle bliver relevant.
Trin 3: Lav din hjemmeside
Nu er du faktisk kommet til det, mange synes, er det sjoveste. Du skal nemlig i gang med at lave lave din hjemmeside.
Her er det godt, du har dit CMS-system, så du slipper for at rode rundt med en masse avancerede koder. I stedet er det hele kodet for dig på forhånd, så du bare skal vælge, redigere og placere de elementer, du vil have på din hjemmeside (billeder, tekst, video og meget mere).
Er det svært at finde ud af selv? Eller har du brug for at bruge din tid på noget andet end at lave en flot hjemmeside? Så skal du måske overveje at ansætte en professionel til at bygge din hjemmeside.
Med en simpel søgning på Google, kan du finde mange webbureauer og freelancere, der tilbyder at hjælpe med det. Men både pris og kvalitet kan variere meget ud fra, hvem du vælger.
Lav derfor en grundig undersøgelse, inden du vælger en udbyder, så du ikke får en grim overraskelse. Læs blandt andet alt, der står med småt og undersøg, hvad kunder siger om dem på fx Trustpilot.
Læs mere: Guide til opstart af virksomhed.