Hvis du sælger varer eller ydelser gennem egen virksomhed, kan du ikke komme uden om fakturering. Men klør du dig lidt i panden over, hvad en faktura skal indeholde?
Bare rolig. Vi guider dig godt igennem processen.
Bliv klogere på de forskellige typer og lovkrav i denne artikel. Du kan også benytte Billys fakturaskabelon. Så er du helt sikker på, at du får alle de lovmæssige krav med.
Ved artiklens sidste punktum har du forhåbentlig helt styr på:
- Hvad en faktura er.
- Hvad en faktura skal indeholde.
- Hvilke typer der findes.
- Hvordan du laver en faktura.
- Hvilke lovkrav du skal være opmærksom på.
Er du klar? Så lad os dykke ned i det.
Kort og godt – hvad er en faktura?
En faktura er et andet ord for en regning. Det er et dokument, som en virksomhed videregiver til køber. I en faktura bliver betalingen for en vare eller en ydelse udspecificeret, og den kan både udstedes til privatpersoner eller virksomheder.
På fakturaen fremgår alle oplysninger omkring salget, såsom detaljer om varen, antal varer og den konkrete pris. Der kan også stå, hvordan betalingen er foretaget, eller hvordan den skal foretages – enten via registrerings- og kontonummer, MobilePay eller andre betalingsformer.
I hvilke tilfælde skal jeg udstede en faktura?
Hvis din virksomhed er momsregistreret og har et salg af varer eller ydelser, er det et lovkrav at fakturere. Det gælder uanset, om køberen er privatperson eller har en virksomhed.
Forbliv på god fod med dine kunder ved at fremsende en faktura, så snart salget er i hus. Så er der rene linjer for alle parter.
Hvad skal en faktura indeholde?
Det er et godt spørgsmål, og det afhænger af typen af fakturaen.
Der findes forskellige typer, herunder en almindelig faktura, en forenklet faktura eller en kassebon. Der er forskel på, hvordan de tre typer skal udfyldes, og hvilke krav, der er til formen.
Hvis du er i tvivl om, hvad der skal stå på en faktura, så bliv klogere på det herunder.
En almindelig faktura
En almindelig faktura, også kaldet en fuld faktura, udstedes til køber, når der er tale om et beløb på over 3.000 kroner.
Lad os sige, at du udsender en faktura på 15.000 kroner fra dit murerfirma til en køber, der har fået udført vådrumssikring på badeværelset. På fakturaen kan køber se, hvordan indbetalingen skal foregå – og fakturaen er samtidigt et bevis for handlen.
En almindelig faktura er den af de tre typer, der har flest oplysninger om det givne salg.
Det er altid muligt at lave en almindelig faktura med flere detaljer om salget – også selvom det ikke er nødvendigt. Lav hellere en mere udførlig faktura end én med få oplysninger. Så er du på den sikre side.
Så hvad skal en almindelig faktura indeholde?
- Udstedelsesdato
- Fakturanummer
- Virksomhedens CVR-nummer/SE-nummer
- Sælgers eller virksomhedens adresse
- Varens eller ydelsens art, antal og pris
- Leveringsdato
- Momsgrundlaget, pris per enhed uden moms
- Eventuelle rabatter
- Gældende momssats
- Momsbeløb
- Samlet beløb
En forenklet faktura
Har du en mindre virksomhed, hvor du sælger varer til mindre beløb og mest til privatpersoner?
Så kan det være, du kan benytte dig af en forenklet faktura.
En forenklet faktura har langt færre detaljer end den almindelige. Den kan bruges i tilfælde, hvor salgsbeløbet er under 3.000 kroner, og hvor køber er privatperson.
Dog er der visse forbehold.
Hvis køber har en registreret virksomhed og ønsker en almindelig faktura med flere oplysninger, skal det imødekommes. Derudover skal der udstedes en almindelig faktura, når beløbet er over 3.000 kroner – uanset om køber er privatperson eller ej.
Så hvad skal en forenklet faktura bestå af?
- Udstedelsesdato
- Fakturanummer
- Virksomhedens fulde navn og CVR-nummer/SE-nummer
- Varens eller ydelsens art, antal og pris
- Momsbeløb
- Samlet beløb
En kassebon
Kassebonen kender de fleste fra supermarkedet og detailhandlen. Hvis du har en virksomhed, hvor du anvender et salgsregistreringssystem, kan kassebonen tages i brug frem for den forenklede faktura.
Der er kun brug for få oplysninger på en kassebon.
Den skal helt konkret indeholde:
- Virksomhedens fulde navn eller CVR-nummer
- Udstedelsesdato
- Varens art og antal
- Beløb og hvor meget moms udgør
Så hvordan laver man en faktura?
Der er ingen krav til, hvordan en faktura skal se ud rent opsætningsmæssigt – når blot alle de rette oplysninger er til stede. Fakturaen kan både være digital, elektronisk eller fysisk.
Hvis du er i tvivl om, hvordan en faktura ser ud med de rette informationer, kan du få en hjælpende hånd fra et gratis fakturaprogram.
På den måde er du sikker på at overholde alle lovkrav til punkt og prikke.
Er du typen, der går med livrem og seler? Så få selv syn for sagen og se lovkravene herunder.
Lovkrav til en faktura
- Køber og sælger skal benytte en kopi af fakturaen som dokumentation til deres regnskab.
- Virksomheder har pligt til at opbevare fakturaen i 5 år.
- Fakturaerne skal have fortløbende numre. På den måde sættes de i system ved, at en faktura har nummer 220, og den næste har nummer 221.
Nu har du forhåbentlig færre panderynker end ved artiklens begyndelse – og meget bedre styr på, hvad en faktura er, og hvad den skal indeholde.