Skal du til at lave din første faktura ved opstart af virksomhed? Eller har du brug for lige at få genopfrisket, hvordan du laver en helt perfekt faktura?
Så er du havnet det helt rette sted.
Kom godt fra start med din første faktura. Her på bloggen giver vi dig svar på alt, du skal vide om at lave fakturaer.
Hvad er en faktura?
En faktura er det samme som en regning. På en faktura står der, hvad din kunde har købt, og hvor meget han eller hun skal betale for din ydelse eller dit produkt.
Hver gang du sælger noget til en kunde, skal du skrive en faktura. Er du detailhandler og bruger et kasseapparat, kan du dog nøjes med en kassebon.
En faktura skal dokumentere, hvad det er, du sælger. Sælger du ydelser, skal der være en beskrivelse af selve ydelsen.
Fakturaer er vigtige for din virksomheds drift og økonomi. De hjælper dig nemlig med at holde løbende styr på din virksomheds indtægter og udgifter.
Men det er ikke det eneste. En faktura er også dokumentation på dit salg mellem dig og køber. Af den årsag er det vigtigt, at din faktura er let at forstå for både dig og køber.
Hvad skal der stå i en faktura?
Der er lovkrav til, hvad din faktura skal indeholde. Det gør det nemmere, så både du og køber begge forstår salgets betingelser.
Produkt, ydelse, pris og betalingsfrist er blandt de elementer, der altid skal stå klart og tydeligt på en faktura. Men der er også andre lovpligtige elementer, du skal have med i din faktura, så du ikke går galt i byen.
Her er de lovpligtige elementer:
- Fakturadato
- Fakturanummer
- Din virksomheds SE-nr. eller CVR-nr
- Navnet på din virksomhed
- Din virksomheds adresse
- Din kundes (virksomheds)navn
- Din kundes (virksomheds)adresse
- Varen/ydelsens mængde og art
- Leveringsdato
- Momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, evt. prisnedslag, bonus og rabatter
- Gældende momssats og det momsbeløb, der skal betales
Når du har de 11 elementer med på din faktura, kan du så småt tænke over det visuelle. Det visuelle på din faktura spiller en vigtig rolle for kundens oplevelse af dit brand. Sørg for, at den er læsevenlig og struktureret.
Det er også en god idé, hvis du bruger din virksomheds font, logo og farver, så kunden oplever dit brands personlighed. Det kan du blandt andet i Billy.
Prøv det - få en gratis bruger nu
Sådan laver du din første faktura
Du har nu styr på, hvad en faktura er. Nu kan du komme i gang med at lave din første faktura. Her hjælper vi dig med, hvordan du trin for trin gør den perfekt ved første forsøg:
Trin 1: Lav en overskuelig faktura
Vi har allerede nævnt de lovpligtige elementer. Dem skal du have med, og de skal stå klart og tydeligt. Så er det lettere for din kunde at betale, og du modtager hurtigere penge.
Bruger du et online fakturaprogram som fx Billy, kan du nemt og hurtigt lave overskuelige fakturaer.
Med Billy er du sikker på, at du ikke overser et lovpligtigt element til din faktura. Med Billys faktura skabelon kan du slippe for at taste det samme tekst ind hver gang, du skal sende en faktura.
Du kan læse mere om Billys fakturaskabelon her.
Trin 2: Få kredittid på fakturaen
Der er ikke noget værre, end når en kunde ikke betaler i tide. Du kan dog selv gøre dit for at undgå denne situation.
Ved at sætte en kredittid på fakturaen, får du hurtigere pengene i lommen. De fleste vælger en periode på 14 eller 30 dage. Overholder din kunde ikke din kredittid, kan du sende en rykker.
Det er dog vigtigt, at din kredittid fremgår klart og tydeligt på fakturaen. Den valgte kredittid skal også være fair i forhold til, hvornår din kunde modtager produktet eller ydelsen.
Trin 3: Bogfør din faktura
Det er vigtigt, at du løbende bogfører fakturaerne for dine salg. Det er lovpligtigt, og det hjælper dig med at holde styr på din virksomheds økonomi.
Når du bogfører en faktura med det samme, slipper du også for at sidde med flere timers arbejde, når du skal udregne fx moms op til indberetningsfristen.
Med et regnskabsprogram kan du nemt bogføre en faktura fra et salg. Med Billy slipper du for en masse tastearbejde og at sætte dig ind i komplicerede bogføringsregler. Det kræver kun nogle få klik at bogføre, så du kan fokusere på din næste kunde.
Læs mere: Guide til opstart af virksomhed.