- Hvad er et etableringsbudget?
- Hvordan laver jeg et etableringsbudget?
- Stort eller småt etableringsbudget?
Går du med en drøm om at starte din egen virksomhed? Men er du lidt i tvivl om, hvad det egentlig kræver at komme i gang? Fortvivl ikke - du er kommet til det rigtige sted.
Der er mange ting, du skal have styr på ved opstart af virksomhed. En af de ting er, at du skal sikre kapital til at etablere din virksomhed. Og det er her etableringsbudgettet kommer ind i billedet.
Det er det første budget, du stifter bekendtskab med på din vej som selvstændig. Etableringsbudgettet skal du bruge til at finde ud af, hvor mange penge det koster dig at starte din virksomhed op.
Hvad er et etableringsbudget?
Etableringsbudgettet er det budget, du skal bruge, når du skal starte din virksomhed. Her skal du danne dig et overblik over, hvad det vil koste dig at starte op. Det er vigtigt, at du har penge nok til at etablere din virksomhed - inden du giver dig i kast med det.
Etableringsbudgettet kaldes også startbudget - kært navn har mange navne, og vi vil nu se nærmere på, hvordan du laver det og hvilke poster, det fx skal indeholde.
Hvordan laver jeg et etableringsbudget?
Når du skal lave dit etableringsbudget, skal du danne dig et overblik over de forskellige ting, du skal bruge penge på, når du starter din virksomhed.
Der er ikke noget facit på, hvad dit etableringsbudget skal indeholde. Men der er nogle forskellige kategorier og poster, der typisk går igen - og dem vil vi se lidt nærmere på nu.
Lokaler
De typiske omkostninger, du kan have til lokaler, er:
- Depositum til leje
- Udbetaling ved køb af lokaler
- Husleje
Butiksinventar
Hvis du skal starte en butik, skal du typisk bruge penge på:
- Kasseapparat
- Hylder, disk, montre, giner
- Indretning
- Eventuelle maskiner
Kontorudstyr
Du har typisk nogle omkostninger til kontorudstyr, fx:
- Skrivebord
- Kontorstol
- IT-udstyr
- Software
- Website
Bil
Afhængig af din virksomhedstype får du udgifter til firmabil, fx:
- Udbetaling til bil
- Bilforsikring
- Andre anskaffelsesomkostninger
Rådgivere
Du får typisk brug for hjælp fra eksperter. Det kan være:
- Revisor
- Advokat
Markedsføring
Der kommer omkostninger til markedsføring, så du kan få din virksomhedsidé ud over stepperne. Det kan fx være omkostninger til:
- Website
- Annoncering
- Online markedsføring
- Skilte
- Visitkort
Vareindkøb
Sidst men ikke mindst kommer der omkostninger til vareindkøb:
- Etablering af varelager
- Kontorartikler
Stort eller småt etableringsbudget?
Din virksomhedstype afgør typisk, om du har brug for mange eller få penge til at etablere din virksomhed. Skal du sælge produkter eller din egen viden?
Skal du starte en en tøjbutik, skal du bruge en del penge til opstart af virksomhed. Du skal bruge penge på et varelager og en eventuel høj husleje, fordi du skal have en fysisk butik.
Hvis du derimod starter en lille konsulentvirksomhed, hvor du fx hjælper virksomheder med online marketing, skal du ikke nødvendigvis bruge så mange penge til at starte op - da du ikke skal have et varelager, men blot sælger din egen viden.