- 1) Hvad er et årsregnskab?
- 2) Hvilken regnskabsklasse tilhører din virksomhed?
- 3) Hvad skal årsregnskabet for ApS indeholde?
- 4) Hvad er prisen for et årsregnskab for ApS?
- 5) Indberet årsregnskab for ApS – hvordan gør man?
- 6) Hvad er fristen for aflevering af årsregnskab for ApS?
- Årsregnskab: Kom godt fra start
Når du kan skimte nytårschampagnen i horisonten, er det tid til at lave årsregnskab.
Men hvordan laver du et årsregnskab, når du ejer et anpartsselskab (ApS)? Vi koger det ned til seks enkle punkter, så du nemt kan gennemskue processen.
Husk, at du altid kan få hjælp i Billy til dit årsregnskab. Vi har en Revisorpakke, hvor du får den fornødne juridiske rådgivning. Læs mere om pakken senere i teksten.
1) Hvad er et årsregnskab?
Et årsregnskab skaber et overblik over virksomhedens økonomi i det foregående år – og gør det muligt for samarbejdspartnere at få et indblik i virksomhedens aktiviteter.
Helt konkret indgår årsregnskabet i en såkaldt årsrapport, som senest skal indsendes til Erhvervsstyrelsen 6 måneder efter slutningen af regnskabsåret.
Årsregnskabet giver indblik i:
- Hvor meget virksomheden har omsat for (indtægter).
- Hvordan midlerne i virksomheden er blevet brugt (udgifter).
På den måde kan både du og dine interessenter få en indsigt i, hvordan virksomhedens økonomi bliver håndteret, og om der er processer, som kan optimeres.
Hvad er et regnskabsår?
For ApS-selskaber vil regnskabsåret typisk følge kalenderåret. Du skal dermed indberette om alle økonomiske forhold fra den 1. januar til den 31. december.
2) Hvilken regnskabsklasse tilhører din virksomhed?
Inden du indberetter, skal du først og fremmest have styr på. hvilken regnskabsklasse din virksomhed hører ind under. Der findes både A, B, C og D.
Regnskabsklassen er defineret ud fra størrelsen af virksomheden – jo mindre virksomhed, jo færre krav til årsregnskabet.
Hvis du har en virksomhed som et ApS, er du for det meste omfattet af regnskabsklasse B. Er du i tvivl? Så tjek op på, at din virksomhed ikke overskrider to af følgende punkter i to sammenhængende regnskabsår:
- En nettoomsætning på 89 mio. kr.
- En balancesum på 44 mio. kr.
- Et gennemsnitligt antal ansatte i løbet af året på 50.
3) Hvad skal årsregnskabet for ApS indeholde?
Årsregnskabet bliver lavet løbende gennem året, hvor du gemmer alle bilag til dokumentation. Derfor er det vigtigt at have godt styr på, hvad regnskabet skal indeholde – så du ikke glemmer noget.
Så hvad er de specifikke krav til, hvad der skal indgå i årsregnskabet for ApS? Se med herunder.
- Resultatopgørelse (indtægter og udgifter)
- Balance (aktiver og passiver)
- Eventuelle noter (årets aktiviteter og forventninger til kommende år)
Årsregnskabet bliver udformet på baggrund af alle de bilag, du har bogført gennem året. Det gælder dokumenter såsom
- bankudskrifter
- kasserapporter
- fakturaer
- lønsedler
- kontoudtog
Du skal stadig lave et årsregnskab, selvom der ikke har været indtægter i virksomheden. Så bliver resultatet i rapporten blot 0. Det gælder eksempelvis nystartede virksomheder, som stadig opererer på idéplan.
4) Hvad er prisen for et årsregnskab for ApS?
Når du ejer et anpartsselskab og skal have udfærdiget årsregnskab, er der mange forhold at holde styr på. Det kan derfor være betryggende med professionel hjælp.
Hos Billy tilbyder vi hjælp til dit årsregnskab fra dygtige revisorer, der hjælper dig fra start til slut i processen. Bliv klogere på vores Revisorpakke herunder.
Revisorpakken – til dig, der ønsker en komplet løsning
Her får du al den hjælp, du skal bruge fra en professionel revisor – så du selv kan slippe for besværet. Du får:
- en komplet årsrapport med alle filer til Erhvervsstyrelsen og SKAT
- et udfyldt oplysningsskema
- en revisor, der gennemgår din bogføring og udfylder alle oplysninger
- en revisor, der indberetter årsrapporten til Erhvervsstyrelsen og oplysningsskemaet til SKAT.
Pakken koster 3.995 kroner per virksomhed.
Hvad er fordelene ved Revisorpakken?
I et anpartsselskab er der flere krav til årsregnskabet, end det for eksempel er tilfældet med enkeltmandsvirksomheder. Derfor er det en god ide at få en professionel revisor med på sidelinjen – så du kan være sikker på at få alle lovmæssige forhold med.
Læs herunder, hvordan indberetningen af årsregnskabet konkret foregår.
5) Indberet årsregnskab for ApS – hvordan gør man?
Når du har en virksomhed, som er et ApS, er du forpligtet til at indberette årsregnskab en gang om året. Det er altid ledelsen i virksomheden, der har ansvaret for, at regnskabet bliver udfærdiget ud fra de gældende lovmæssige forhold.
Hvis din virksomhed hører ind under regnskabsklasse B, skal årsregnskabet indsendes via den løsning, der kaldes Regnskab Basis på www.virk.dk. Det foregår i følgende trin:
- Gå på Virk.dk under Regnskab Basis
- Log ind (husk at have medarbejdersignatur klar)
- Klik på 'Start'
- Indtast regnskabet
- Udskriv årsrapporten og få den godkendt og underskrevet på en generalforsamling
- Log ind igen og indberet den godkendte årsrapport
Husk desuden at gemme kvitteringen for indbetalingen samt en kopi af den godkendte årsrapport.
6) Hvad er fristen for aflevering af årsregnskab for ApS?
Det er alfa og omega, at du overholder afleveringsfristen for årsregnskabet.
Erhvervsstyrelsen skal have din årsrapport med tilhørende regnskab senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb. Blot en enkelt dags forsinkelse betyder en overskridelse af fristen.
Det kan få den konsekvens, at samtlige ledelsesmedlemmer skal betale en bøde, eller i værste fald at virksomhedens bliver tvangsopløst.
Årsregnskab: Kom godt fra start
Et nyt år betyder nye begyndelser og med et årsregnskab, der sidder lige i skabet, er du klar til at føre din virksomhed videre mod flere succeser.
Så hvad er det vigtigste, du skal tage med dig fra indlægget her?
- Årsregnskabet skal indberettes senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb.
- Husk at gemme alle bilag fra året, så du har dokumentation.
- Det kan give ro i maven med en professionel revisor på opgaven.
Nu er du klar til at skåle i champagne for et nyt år og for et velafsluttet årsregnskab.