Som virksomhedsejer er man ofte fokuseret på de varer, som man sælger, på sin kundeservice og på, at ens kollegaer og samarbejdspartnere er fuldt ud tilfredse. Men selv verdens bedste produkt og verdens bedste arbejdsplads er ikke altid nok til at få ens virksomhed til at vokse. I blogindlægget giver jeg dig 3 gode råd om markedsføring for små virksomheder inkl. eksempler.
Råd 1: Synlighed giver flere nye kunder
Ud over at have et godt produkt, som kunder efterspørger, er det vigtigt, at du er synlig på markedet. Markedsføring er redskabet til at skabe denne synlighed, som har den effekt, at du får et stærkere brand, som gør, at potentielle kunder forbinder dig med et naturligt valg, når de skal købe. Markedsføring er andet end traditionel reklame. Din virksomheds kundeservice og produktet kan også være markedsføring i sig selv. Hvis du har god service, og dine kunder er tilfredse med dit produkt, så henviser de også kunder til dig. Også kaldet mund til mund-markedsføring.
Eksempel på, hvordan du får din virksomhed til at skille sig ud
I Billy’s Billing har vi valgt at skabe synlighed i markedet ved at have et utraditionelt navn med en utraditionel maskot, ”Billy”. Det har givet en masse opmærksomhed og vækker nysgerrighed blandt potentielle kunder. Forslag til synlighed:
- Vær synlig på Google, når dine potentielle kunder søger på relevante søgeord.
- Brug Google AdWords til at teste, om der er interesse for dine produkter.
- Test forskellige markedsføringskanaler (fx AdWords, nyhedsbreve, telemarketing).
Råd 2: Kreativitet belønner sig
I stedet for kun at fokusere på betalt reklame som fx AdWords eller SEO handler god markedsføring også om at være kreativ. Det kan være en billigere form for markedsføring, og effekten kan være større, hvis du gør det rigtigt. Husk, at du ikke kommer uden om, at det koster penge at tjene penge. Derfor er det også vigtigt at sætte penge til side, så du kan køre nogle reelle substantielle kampagner. En af de mest målbare markedsføringskanaler er Google AdWords.
Eksempel om kreativitet
Da vi lancerede Billy i 2011, var vores reklamebudget begrænset, og en af de mest succesfulde dele af vores markedsføring var, og er stadig, at skille sig ud i markedet med et brugervenligt regnskabsprogram. Derfor var en stor del af vores markedsføring målrettet fora, hvor iværksættere var til stede. Ved at fokusere på, at vores program var brugervenligt for ejeren af virksomheden snarere end for bogholderne, skabtes en stor interesse.
- Tænk ud af boksen og grib markedet anderledes an end dine konkurrenter
- Lav en sjov Facebook - eller Twitter opdatering.
- Brainstorm med dine kollegaer og find ud af, hvordan I kan markedsføre jer på en kreativ måde i stedet for at tænke traditionel reklame.
Råd 3: Konkrete mål og opfølgning er en nødvendighed
Succesfuld markedsføring bliver endnu bedre, hvis du måler dine markedsføringstiltag. Dermed kan du fokusere og optimere de ting, som virker, og dermed gøre dem endnu bedre. Fokuser – i stedet for at søsætte en masse tiltag.
- Mål antallet af kunder hver måned
- Mål effekten af individuelle salgskanaler
- Hav altid en A/B-test kørende på din hjemmeside (dvs. at du fx tester to forskellige forsider med forskellige designs for at finde frem til den, som sælger bedst).
Jeg håber, at de tre konkrete råd har givet dig blod på tanden til at sætte markedsføring i højsædet, så du kan skabe en forretning, hvor du tjener flere penge og får flere kunder.
Med venlig hilsen
Toke Kruse