Udbud er det, som en virksomhed udbyder af produkter eller ydelser. Det vil sige, at et udbud er det, som en virksomhed kan tilbyde sine kunder. Termen udbud bruges ofte i forbindelse med mikroøkonomi for at udregne prisen på en vare eller ydelse. Hvor meget en virksomhed vælger at udbyde afhænger ofte af efterspørgslen på markedet.
For at give et eksempel på, hvad et udbud er, tager vi udgangspunkt i en frugthandler. Frugthandlerens udbud vil være et stort udvalg af forskellige frugter. Hvis en stor andel af frugthandlerens kunder f.eks. efterspørger æbler, så vil frugthandleren sørge for, at han altid har mange æbler på lager. Det vil sige, at frugthandleren udbyder en større mængde æbler for at dække kundernes efterspørgsel.
Hvad er sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel?
Som beskrevet ovenfor, er udbud det, som en virksomhed tilbyder sine kunder. Efterspørgslen er derimod det behov, som opstår hos en forbruger. Det behov, som forbrugerne oplever, forsøger virksomhederne at dække med deres produkter eller ydelser (udbud). På den måde vil markedet forsøge at skabe ligevægt mellem forbrugernes efterspørgsel og virksomhedernes udbud.
Sammenhængen mellem virksomhedernes udbud og forbrugernes efterspørgsel kan også forklares ud fra udbud- og efterspørgselskurven. I udbud- og efterspørgselskurven kan man nemlig forudsige den rette pris og mængde for et produkt eller en ydelse.
Hvordan ændres prisen, når udbuddet ændres?
Når en virksomhed eller flere virksomheder ændrer deres udbud, har det en påvirkning på prisen på produktet eller ydelsen.
Hvis udbuddet stiger
- Når udbuddet stiger, så falder prisen. Årsagen til prisfaldet er, at mængden af et givent produkt eller ydelse er større end selve behovet/efterspørgslen.
Hvis udbuddet falder
- Når udbuddet falder, så stiger prisen. Dette skyldes, at produktet eller ydelsen bliver mere “sjælden”, da antallet er blevet mindre. Når udbuddet falder, er der ofte ikke den samme konkurrence på markedet, og derfor kan virksomheden hæve prisen.
Hvad er et offentligt udbud?
Når den offentlige sektor skal indkøbe varer eller ydelser hos den private sektor, anvender de ofte et offentligt udbud. Ved et offentligt udbud kan alle virksomheder afgive et tilbud. Fordelen ved et offentligt udbud er, at alle har en mulighed for at få opgaven, hvilket skaber en bred konkurrence.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.