En rykker er en påmindelse om, at en tidligere udsendt faktura ikke er blevet betalt til tiden.
I Billy’s regnskabsprogram kan du nemt fremsende rykkere samt tilføje rykkergebyr til ubetalte fakturaer. Gennem integrationen med Advokaternes Inkasso Service (AIS) kan denne proces automatiseres. Prøv Billy gratis.
En rykker fungerer som en skriftlig påmindelse om, at kunden skal være opmærksom på, at en regning ikke er blevet betalt endnu. Når det kommer til afsendelse af rykkere, er der en række krav og regler, som du skal kende til.
Hvornår kan man sende en rykker?
Når du som virksomhed sender en faktura eller regning til en kunde, bør der være en betalingsfrist angivet. Er der ikke angivet en betalingsfrist, skal betalingen falde senest 30 dage efter, at regningen er sendt.
Har kunden overskredet betalingsfristen for en vare eller ydelse, er du som kreditor berettiget til at sende en rykker med det samme. Hvis der ikke er tillagt rykkergebyr for en rykker, kan man sende så mange man vil, dog inden for rimelighedens grænser.
Virksomheder der oplever at skulle sende rykkere ofte, har typisk opstillet en rykkerprocedure gennem integrationen til AIS, der fastlægger virksomhedens fremgangsmåde, når der kommer til rykkere.
Hvordan fungerer pålæggelse af rykkergebyr?
Reglerne for at pålægge et rykkergebyr lyder således, at en rykker med rykkergebyr kan sendes i tre omgange; 1. Rykker, 2. Rykker og 3. Rykker. Som erhvervsdrivende kan enhver rykker tillægges et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms. Mellem hver rykker med gebyr skal der gå minimum 10 dage.
Udover et rykkergebyr, kan virksomheden også pålægge en morarente på det ubetalte beløb. Indtægter i form af rykkergebyrer samt morarente, skal bogføres af virksomheden under finansielle poster, som en finansiel indtægt.
Hvad skal der stå i en rykkerskrivelse?
En rykkerskrivelse indeholder informationer omkring det skyldige beløb samt en ny betalingsfrist, som skal være på minimum 10 dage. Skrivelsen skal indeholde en finansiel opgørelse, der viser det skyldige beløb, inklusiv eventuelt pålagte gebyrer.
Derudover skal rykkerskrivelsen specificere, hvilken faktura det drejer sig som, så der ikke er tvivl fra kunden omkring, hvad det er der skyldes penge for. I den sammenhæng kan det også være en god idé at den pågældende faktura vedhæftes.
Hvad sker der hvis en rykker ikke bliver betalt?
Har du sendt tre rykkere med pålagt rykkergebyr afsted, og stadig ikke modtaget betaling fra kunden, kan sagen med fordel sendes videre til inkasso. For at være berettiget til dette, kræver det at du har sendt mindst én rykker afsted, som indeholder et inkassovarsel. Inkassovarslet sendes automatisk, når du er integreret til AIS.
Dette varsel skal klart og tydeligt påpege at den pågældende sag overdrages til inkasso, såfremt at fakturaen ikke er betalt indenfor en specifik betalingsdato. Gennem Billys integration med Advokaternes Inkasso Service og CloudCollect kan overgangen til inkasso gøres mere strømlinet og effektiv.