En konkurrent er en virksomhed, der tilbyder det samme produkt eller ydelse som din virksomhed. Derfor er det vigtigt at analysere markedet inden, du starter en ny virksomhed. Som iværksætter kan man ofte have tendens til kun at fokusere på sin egen virksomhed og produkt, at man glemmer eventuelle konkurrenter. Du vil med sikkerhed altid have én eller flere konkurrenter.
Har du fået en god idé til et nyt produkt eller ydelse og ønsker at starte virksomhed, er det vigtigt at undersøge, at det ikke allerede findes på markedet. Findes det derimod allerede på markedet, skal du sikre dig, at dit produkt eller din ydelse er bedre end konkurrenternes.
Lad os tage et eksempel:
Hvis du er ejer af et konditori, vil andre konditorier i nærheden være konkurrenter til dig. De andre konditorier ville være dine nærmeste konkurrenter, men det kunne også være en bager, som med sine kager dækker det samme behov som dig.
Hvem er mine konkurrenter?
Som ovenstående eksempel viser behøver dine konkurrenter nødvendigvis ikke at være virksomheder, som tilbyder nøjagtig det samme som dig. Det kan også være virksomheder, som sælger et produkt eller en ydelse, som dækker det samme behov som dig.
Selvom at du har analyseret markedet for konkurrenter, skal du stadig være på vagt. Konkurrenterne kan nemlig også komme fra helt nye virksomheder, som tilbyder det samme som dig. Derfor er det vigtigt, at du hele tiden holder øje med markedet for nye konkurrenter.
Hvad er en konkurrentanalyse?
En konkurrentanalyse er som ordet antyder en analyse af dine konkurrenter. Formålet med en konkurrentanalyse er at få et indblik i deres styrker og svagheder. Analysen giver også et billede af din position på markedet. Efterfølgende kan du bruge analysen til at vurdere, om der er enkelte punkter, du eventuelt skal forbedre.
En konkurrentanalyse består af:
- Identificering af dine nærmeste konkurrenter
- Sammenlign produkter/ydelser, priser, service mm.
- Hvor er konkurrenterne bedre end dig
- Hvad gør de dårligere end dig
- Hvor gør I det samme
Når du har lavet din konkurrentanalyse, kan du overveje, om der er steder du skal forbedre. Vurder, om dit produkt eller din ydelse skal tilpasses, eller om der er sket en udvikling i markedet, som dine konkurrenter ikke er opmærksomme på.
Brug konkurrentanalysen til at differentiere dig fra dine konkurrenter og gøre det bedre end dem.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.