En indbetaling er, når der kommer penge ind på en konto.
Du skal bogføre alle dine indbetalinger og udbetalinger. Det kan du gøre i Billy Regnskabsprogram.
Når du som virksomhed eller privatperson modtager penge, så sker der en indbetaling på din konto. Det kan eksempelvis være, når du modtager løn, når en kunde betaler sin faktura, eller når du får penge tilbage i skat.
Man kan også godt kalde en indbetaling for en kontooverførsel. Dog kan en kontooverførsel også gælde for en såkaldt udbetaling, hvor pengene går ud af én konto.
Hvad er indbetaling og udbetaling?
Når man har sagt indbetaling, skal man også sige udbetaling, da det to hænger sammen. Hvis vi tager fat i eksemplet med, at en kunde har betalt sin faktura, så har du fået en indbetaling af penge. Samtidig med det, er der hos din kunde sket en udbetaling, da pengene her er gået ud af deres konto og så ind på din.
Fra din kundes perspektiv så laver de stadig en udbetaling til dig, selvom det jo bliver registreret som en udbetaling på deres konto. Når der sker en indbetaling, vil det oftest være et positivt beløb på modtagers konto og et negativt beløb på afsenders konto.
Når du går ned i en butik og køber en trøje laver du en indbetaling på butikkens konto, når du betaler med kort. Samtidig med det bliver en udbetaling registeret på det selvsamme beløb på din konto.
Træk dine indbetalinger fra i SKAT
Der er rent faktisk nogle af de indbetalinger, du laver, der kan trækkes fra i skat. Hvis du eksempelvis indbetaler til pension, så kan du trække det beløb fra i skat. Det betyder, at det beløb du indbetaler får du et fradrag for. Det er lidt kompliceret, hvor meget du egentlig kan få i fradrag for pension.
Det kan nemlig afhænge af flere ting, og reglerne bliver justeret årligt. Det kan derfor være en god ide at kontakte dit pensionsselskab eller skat. Det er også muligt at trække sin indbetaling til A-kasse og fagforening fra.
Indbetaling af moms
Som erhvervsdrivende kan du være momsregistreret, og her skal du løbende indberette og betale moms. Hvor ofte du skal indberette og betale moms afhænger af, hvor længe din virksomhed har eksisteret, og hvor meget du har af omsætning. Der er tre forskellige måder, at det bliver inddelt på:
- Indbetal hver måned: Hvis virksomheden har en momspligtig omsætning på 50 mio. Kr. om året, skal virksomheden lave momsafregning hver måned.
- Indbetal hver kvartal: Hvis virksomheden har eksisteret i under 2 år eller har en momspligtig omsætning på 5-50 mio. Kr. om året skal virksomheden lave momsafregning hvert kvartal.
- Indbetal hver halve år: Hvis virksomheden har en momspligtig omsætning på under 5 mio. Kr. om året, eller har eksisteret i mere end 2 år, så skal virksomheden lave momsafregning hvert halve år
Det er muligt at lave sin indbetaling af moms fra 5 hverdage før momsfristen. Hvis du laver din indbetaling for tidligt, kan du risikere, at Skattestyrelsen tilbagebetaler din moms.