En virksomhed har en hensættelse, når de sætter et beløb til side, til en sandsynlig fremtidig udgift. Når hensættelsen bliver lavet, er det ikke sikkert, at udgiften bliver en realitet, men der er en realistisk chance for, at det sker.
Officielt kaldes det ikke længere en hensættelse men en hensat forpligtelse. Det betyder dog præcis det samme, og ordet ”hensættelse” bliver stadig brugt hyppigt.
Hvornår benytter man en hensættelse?
Hvis en virksomhed står i en situation, hvor de ved, at der kommer en sandsynlig forudsigelig udgift i fremtiden, så kan det skrives ind i selskabets balance under passiver.
En hensættelse, eller hensat forpligtelse, vil fx bruges hvis en virksomhed er involveret i en retssag, de forventer at tabe. Eventuelle omkostninger vil blive registreret som en hensættelse, til det tidspunkt hvor der sandsynligvis skal betales for den pågældende sag. Når omkostningen så kommer, vil den egentlige udgift blive betalt.
Med en forudsigelig situation menes der, en situation som beregnes til at have en sandsynlighed på 50% eller derover.
Kriterier for at hensættelser kan inkluderes i regnskabet
- Der skal være tale om resultatet af begivenheder, som har fundet sted inden den egentlige udgift.
- Der skal være tale om en sandsynlig udgift forbundet med den pågældende begivenhed. Som beskrevet tidligere, er det defineret som en sandsynlighed på over 50%.
- Det skal kunne beregnes med nogen sandsynlighed, hvad den fremtidige udgift vil være. Denne beregning foretages af virksomhedens ledelse.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.