En headhunter hjælper virksomheder med at rekruttere nye medarbejdere til en ledig stilling.
Headhunteren kan stå for hele eller dele af rekrutteringsprocessen - det er helt op til virksomheden.
Headhunteren finder, udvælger og interviewer potentielle kandidater. Her bliver LinkedIn ofte flittigt brugt i jagten på de rette kandidater også hos konkurrenterne.
Rekruttering via en headhunter eller HR?
Når en virksomhed søger kandidater til en ledig stilling, er der to muligheder: Virksomheden kan håndtere ansættelsen internt, eller de kan vælge at bruge en headhunter.
Rekruttering internt
Når en virksomhed vælger at rekruttere med interne ressourcer, så involverer det typisk HR-afdelingen og ledelsen. Virksomheden står selv for hele rekrutteringsprocessen - fra stillingsopslaget til ansættelse af en ny medarbejder.
Rekruttering med et rekrutteringsfirma
Når en virksomhed vælger at rekruttere via en headhunter, betaler virksomheden et rekrutteringsfirma for at finde kandidater til en ledig stilling. Med en headhunter på opgaven, får virksomheden hjælp fra én med branchekendskab og/eller specialiseret viden.
Men hvad er finten ved at hyre en headhunter?
Hyr en headhunter til at finde den rigtige kandidat
Når virksomheden hiver fat i en headhunter, har de typisk selv forsøgt at finde den ‘rigtige’ kandidat - uden held.
… Måske har de ikke fundet kvalificerede kandidater, eller de har været igennem nogle fejlansættelser.
Stillingsopslaget kan også efterspørge kvalifikationer, som ikke er realistiske at finde hos en kandidat - de jagter noget som ikke findes.
Det kan også bygge på et behov for sparring omkring en nyoprettet stilling f.eks. stillingens organisatoriske placering, forretningsmæssige formål og det konkrete indhold.
Så hvad er det præcis headhunteren kan bidrage med, når den rigtige kandidat skal findes?
Hvad er headhunterens rolle i ansættelsesprocessen?
Når en virksomhed hyrer en headhunter til at finde en kandidat til jobbet, så får de:
- En professionel ansættelsesproces - headhunteren finder kvalificerede kandidater til jobbet med diskretion, screener telefonisk eller skriftligt, gennemfører indledende samtaler, afholder ansættelsessamtaler og laver personlighedstest med de få udvalgte kandidater.
- Grundigt forarbejde og forventningsafstemning. I den indledende fase dykker headhunteren dybt ned i virksomheden. De sætter sig grundigt ind i virksomheden, stillingen, organisationen, strategien, nøgletallene, kulturen osv.
- En specialist i rekruttering inden for branchen. Kender headhunteren mindre til en branche, vil de kortlægge branchen og identificere konkurrerende virksomheder i samme geografiske område. Faktisk vil en kandidat ofte blive nuppet fra en konkurrerende virksomhed.
- Glæde af headhunterfirmaets cv database med potentielle kandidater.
- En rutineret LinkedIn bruger. De kan gennemtrævle det sociale medie for potentielle kandidater så let som ingenting.
- Kvalificerede leads/ kandidater. Helt konkret, en liste med kandidater som ikke kun er relevante for virksomheden. Virksomheden er også relevant for kandidaten - de er interesseret i stillingen og virksomheden.
Der er altså mange ting, en headhunter kan byde ind med.
Virksomheden kan især få glæde af deres evne til at screene markedet for kvalificerede kandidater på LinkedIn.
Men hvordan bruger headhunteren det forretningsmæssige netværk? Og hvad er LinkedIn?
Hvad er LinkedIn?
LinkedIn er verdens største faglige netværk online. Derfor er headhuntere og virksomheder også på udkig efter kandidater til en ledig stilling netop her.
LinkedIn kan overordnet bruges til to ting:
Brugerne kan præsentere deres CV, så de kan blive fundet af virksomheder og headhuntere til et nyt job.
...Eller...
Brugerne kan styrke deres professionelle netværk ved at netværke og connecte med relevante personer, headhunterer og virksomheder. Det samme gælder selvfølgelig for headhuntere og virksomheder.
LinkedIn er headhunternes helt store legeplads, når det kommer til at spotte potentielle kandidater til et job.
Men hvordan bruger de egentlig LinkedIn?
Sådan finder headhunteren kandidater til et nyt job på LinkedIn
Headhunterne kan søge efter potentielle kandidater på tre måder. De kommer her...
Guidede søgninger:
Når en Headhunter screener for kandidater med guidede søgninger, så søger de på titel, geografisk placering og udvalgte kompetencer.
Søgninger baseret på egnet kandidat:
En søgning efter potentielle kandidater kan også baseres på en eller flere specifikke kandidater, som headhunteren ønsker flere af i kandidatfeltet.
Boolean-søgning:
Med en Boolean-søgning kan headhunteren søge efter kriterier de ønsker, kriterier de ikke ønsker eller flere kriterier som alle skal være opfyldt. Det gør de med tre søgekommandoer: ‘and’, ‘or’ og ‘not’.
… Så kom vi rundt om hvad en headhunter er, fordelene ved at bruge en headhunter, rekrutteringsprocessen og deres største jagtmark, LinkedIn.