Franchise er en forretningsform, hvor en franchisetager tilkøber sig retten til at drive forretning inden for en franchisegivers koncept.
Er du franchisegiver? Så kan vi hjælpe med at holde styr på regnskabet i din franchisekæde. Prøv gratis Billy Regnskabsprogram.
Når du indgår en aftale om at drive franchise, tilkøber du dig altså retten til at drive en identisk kopi af en andens oprindelige forretning og koncept. Det ses ofte brugt i fastfood-branchen, hvor restauranter ofte tillader andre, at starte et koncept identisk til ejerens.
Kæder som McDonalds, Burger King og 7-Eleven er eksempler på nogle af de største franchisekæder i verden.
Hvordan bliver man franchisetager?
Hvis du gerne vil drive forretning inden for en franchisekæde, er det typisk nødvendigt at købe sig til det. Til at starte med betaler du et engangsbeløb for at komme i gang. Størrelsen af dette engangsbeløb kan variere, alt efter hvilken branche og kæde man vil købe sig ind i, og vil være anført i franchisekontrakten.
Det kan være en god ide at sætte sig ind i de vilkår og betingelser, der fremgår af kontrakten, inden du indgår et samarbejde. Man kan eventuelt alliere sig med en rådgiver, der har noget ekspertise inden for franchisekøb, for at sikre sig at alt ser ordentligt ud.
Hvordan fungerer franchising?
Når du indgår en aftale om franchise køber køber du dig ind i et eksisterende koncept. Dette betyder derfor ofte, at der er bestemte retningslinjer og procedurer, der er bestemt af franchisegiveren, som skal følges. Dette kan fx. være prissætning, produktudvalg, eller indretning mm.
Efter en aftale er indgået med ejeren af forretningskonceptet, vil franchise-tageren være påtvunget at følge det manual- og regelsæt, som er blevet aftalt. Dette er endnu et kendetegn ved et franchise, hvilket gør det muligt for forretningskonceptet, at blive gentaget og være ens i alle afdelingerne.
Udover det engangsbeløb der betales når aftalen om franchise indgås, skal der typisk også betales en fast procentdel af forretningens omsætning til franchisegiveren. Denne procentdel vil også være anført i kontrakten, og kan ligesom engangsbeløbet, variere alt efter hvilken kæde, branche og franchisegiver der er tale om.
Regler omkring franchise
Der findes ikke ingen specifikke regler eller lovgivning omkring franchise i Danmark. Derfor er det den danske aftalelov, samt de aftaleretlige principper, som er gældende for franchiseforretninger. Der kan dog være nogle regler i de danske særlove, som kan være gældende. Under disse hører bl.a. markedsføringsloven, købeloven og produktansvarsloven.
Der findes dog, som supplement til det almene reglement, et etisk regelsæt for franchising i Danmark, som er baseret på det europæiske kodeks for franchising. En franchisegiver skal som minimum leve op til de angivne krav, for at være kvalificeret til at kunne rekruttere franchisetagare.
Fordele og ulemper ved franchise
Der er både fordele og ulemper ved at benytte sig af en franchisemodel. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i disse, inden du bliver franchisetager.
Fordele ved franchise
En af de største fordele ved at drive franchise er, at den forretning du driver allerede er etableret på markedet, og du kan derfor gøre brug af den brandværdi konceptet allerede indeholder. Du skal altså ikke tænke på, at du først skal til at overbevise potentielle kunder om, at du har noget godt at byde på.
Yderligere er der allerede styr på alle de forskellige poster en virksomhed skal afdække, som fx. prissætning, produktudvikling, leverandører samt markedsføring.
På den måde er det altså en del nemmere at komme i gang med at drive forretning, ved brug af franchisemodellen, end hvis du skulle etablere et koncept fra bunden.
Ulemper ved franchise
En klar ulempe ved at drive franchise er, at du som franchisetager er underlagt klare procedurer og retningslinjer fra franchisegiver, som skal følges. Derfor er der altså ikke den samme frihed til at videreudvikle eller prøve nye idéer af, som hvis det ikke havde været en franchiseforretning.
Endvidere skal du huske, at du som franchisetager er en del af et større koncept. Det betyder, at franchisekædens omdømme også kan påvirke din forretning. Hvis en anden franchisetager i samme kæde kommer i mediernes søgelys for noget negativt, kan det også have en betydning for dig.
Eksempler på franchise i Danmark
Der findes mange forskellige franchisemuligheder i Danmark, inden for flere forskellige brancher og koncepter. Mange af franchisekæderne stammer fra USA, og har efterfølgende bredt sig til flere forskellige dele af verden.
Der er generelt mange franchisekæder inden for fastfood-branchen, hvor McDonald’s og Burger King, er nogle af de førende i Danmark og resten af verden. Yderligere er Sunset Boulevard, som er en danskejet kæde, også på listen over franchisemuligheder i Danmark.
Bevæger vi os over i en anden branche, finder du 7-Eleven som et godt eksempel på en franchisekæde. Derudover er der også Rema 1000, som har stor succes med at være en franchisekæde.
Andre eksempler på franchisekæder i Danmark er Kvik, der sælger køkkener, samt HiFi Klubben, der sælger lyd - og musikudstyr. Der er altsåmange forskellige brancher, du kan bevæge dig ind i, hvis du ønsker at være en del af en franchisekæde i Danmark.