Et FI-kort er et elektronisk indbetalingskort, som du oftest kan tilvælge gratis i din netbank. Når du er tilmeldt tjenesten, bliver regningen betalt i din netbank, så snart du godkender betalingen. De fleste banker sender en notifikation, når der er afventende betalinger.
Humlen bag et FI-kort er altså, at du slipper for at taste endeløse talrækker og andre informationer ind. Det hele er udfyldt elektronisk på forhånd. Din opgave er, at reagere på bankens notifikation og trykke ‘godkend’.
Der findens flere måder at betale sine regninger på. To alternativer til FI-kortet er Girokortet og PBS. Girokort er FI-kortets oldefar, hvor du selv propper informationerne ind i din netbank og godkender betalingen. PBS er den hurtige onkel, hvor du kan betale dig fra både indtastning af oplysninger og godkendelsen i netbanken.
Men kan du altid vælge at betale med et FI-kort?
Det korte svar er nej. Begge parter, debitor og kreditor, skal være tilmeldt FI-kort. Til gengæld kan du regne med, at bankerne tilbyder muligheden for betaling med FI-kort. Det er nemlig en ordning på tværs af bankerne. Deraf kommer navnet også - F står for fælles og I står for indbetalingskort. Alle med en netbank kan tilmelde sig ordningen - både virksomheder og private.
Hvilke fordele er der ved et FI-kort?
Som virksomhed er der flere fordele ved at bruge FI-kort. Du får nogle af dem her:
- Bedre overblik over (ind)betalinger
- Bedre likviditetsstyring og disponering
- Besparelser på rentedage
- Besparelser af gebyrer ved overførsler fra girokontoer
- Effektivisering af tidsforbrug på administration
- Integration til regnskabsprogram
Et FI-kort kan altså være et godt alternativ til et girokort og PBS.
Kan du bruge FI-koder i dit regnskabsprogram?
Mange online regnskabsprogrammer giver mulighed for, at sende fakturaer med et elektronisk indbetalingskort. Det er kendt som en FI-kode, som bruges på fakturaer.
Virksomhedens kunder kan altså betale regningen direkte i deres netbank med et elektronisk indbetalingskort. For virksomhedsejeren betyder det, at status for betalingen automatisk bliver vist i netbanken. Derfor er det slut med at tjekke op på ubetalte fakturaer, som i virkeligheden er betalt, men hvor kunden har misset at skrive fakturanummeret på indbetalingen.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.