Et etisk regnskab er et regnskab, som virksomheden laver for at finde ud af, om de lever op til deres egne etiske værdier.
Det er obligatorisk at lave et regnskab, hvis man driver virksomhed. Brug Billy Regnskabsprogram til at holde styr på dit regnskab.
Det er ikke et krav at udarbejde et etisk regnskab, hvis man driver en virksomhed. Det er udelukkende et tilvalg, som virksomheden kan lave.
Hvorfor bør man lave et etisk regnskab?
Selvom virksomheder på ingen måde er forpligtede til at lave et etisk regnskab, er der alligevel flere og flere, der laver det. Når man går ind og laver et etisk regnskab, kigger man ikke på virksomhedens hårde tal og regnskab i traditionelle forstand.
I stedet kigger man på virksomhedens bløde værdier, som de gerne vil signalere internt og eksternt i virksomheden. Det har i høj grad noget med virksomhedens branding udadtil at gøre. Et brand der potentielt kan blive forbedret, når en virksomhed udarbejder et etisk regnskab.
Det kan være, hvis en virksomhed laver et etisk regnskab med særlig fokus miljøet, og hvordan de har arbejdet med det i det foregående år. Det er godt at udarbejde sådan et etisk regnskab, da det kan virke ekstra godt udadtil. Så viser virksomheden, at de er en virksomhed, der aktivt arbejder med at værne om miljøet og gøre det bedre.
Der er også mange virksomheder, der laver et udgangspunkt med fokus på deres interne velvære. Her er det især medarbejderne og deres trivsel, der er i fokus. Det kan være, at virksomheden gerne vil arbejde sig hen imod, at medarbejderne er i højere trivsel. Det kan i den forbindelse være, at virksomheden har indført ekstra barsel.
Det interne er i høj grad til fordel for de nuværende medarbejdere men også i høj grad de kommende. Så kan virksomheden fremstå ekstra gode til at værne om deres medarbejdere. Det er med til at gøre virksomheden mere attraktiv over for nye medarbejdere.
Hvordan laver man et etisk regnskab?
Der er ikke som sådan en skabelon for, hvordan man kan udarbejde et etisk regnskab i virksomheden. Det handler om at få skrevet ned, hvilke værdier som I har arbejdet med i virksomheden det foregående år. Oftest vil det etiske regnskab også kunne blive lavet for samme regnskabsperiode, som ens regnskabsår følger.
Hver gang virksomheden har lavet det traditionelle regnskab, kan de gå videre til at formidle deres bløde værdier for det foregående år. Hvordan er det gået? Hvad har vi nået? Hvor skal vi stramme op næste år? Det er sådan nogle spørgsmål, der kan være med i baghovedet, når det etiske regnskab skal laves.
Bør min virksomhed lave et etisk regnskab?
Det kan være en god ide at lave et etisk regnskab af flere årsager. Først og fremmest er det en god anledning til at kigge ind i virksomheden, for at se hvad man kan gøre bedre. Det kan eksempelvis være, hvis I gerne vil være bedre til at tage sig af jeres medarbejdere på flere parametre.
I de her år er der stor fokus på medarbejderne, og hvordan den enkelte kan skabe sig et arbejdsliv, der passer til den enkelte. Hvis I gerne vil have fokus på sådan noget, kan det være en god ide at lave et etisk regnskab.
Der er mange virksomheder, der bruger det som led i deres branding, hvor de eksempelvis gerne vil forbedre deres grønne identitet udadtil. Her giver det god mening at arbejde målrettet imod det mål.