E-commerce (electronic commerce) betyder e-handel på dansk, og skal forstås som handel på internettet via webshops.
E-commerce er et populært valg blandt forbrugerne. Det betyder hård konkurrence blandt de mange webshops. Derfor får du her hjælp til at undgå 5 typiske fejl ved start af webshop.
Når du som webshop-ejer har fokus på at forstå forbrugerne og markedet, så kan din webshop få en stærk position online.
Hvad er fordelene ved e-commerce?
Når forbrugeren handler i webshops, så leder de typisk efter et specifikt produkt eller en ydelse. Derfor giver det en række fordele at vælge e-commerce frem for fysiske butikker:
- Google gør det gennemskueligt: En googlesøgning på et specifikt produkt gør det nemt at sammenligne priser og overskue produktudvalget. Samtidig giver en googlesøgning et større produktudvalg set i forhold til en butik eller et storcenter.
- Bestilling med få klik: Vejen fra at finde det rette produkt til at købe produktet er klaret med få klik.
- Hurtig levering: Varerne kommer til døren eller i en pakkeshop. Køber forbrugeren oven i købet for et større beløb, så tilbyder mange webshops gratis levering.
- Webshops har døgnåbent: Netbutikkerne giver mulighed for at købe produkter og ydelser, lige når det passer ind i en travl hverdag.
- Ingen tidskrævende og forgæves besøg: I webshops slipper forbrugeren for at gå forgæves, som det kan ske i en fysisk butik med udsolgte varer. Hvis en vare er udsolgt i webshoppen, så tager det ikke mange sekunder at finde ud af det. Samtidig oplyser de fleste webshops en estimeret dato for, hvornår varen igen er på lager. Typisk vil en google søgning også kunne finde andre webshops, som har varen på lager.
Der er altså mange fordele ved at vælge e-handel for en forbruger. Er det et marked som din virksomhed opererer på, er det derfor vigtigt at have styr på sin webshop.
Hvem køber mest online?
E-commerce tiltrækker en bred målgruppe, som primært består af forbrugere i alderen 16-64 år. Der er dog også tendenser i markedet for e-handel, som peger på, at ældre over 65 år i stigende grad vælger e-commerce.
Der er overordnet set to grupper, som overordnet set er de største forbrugere af e-handel. Disse grupper består af henholdsvis børnefamilier og familier med voksne børn.
Når det kommer til hvad de køber, består langt størstedelen af fysiske produkter som tøj, sko, møbler og elektronik. Derudover ses der også en fremgang i salget af rejser og oplevelser samt online underholdning og services.