Et abonnement er en aftale mellem virksomhed og køber, der involverer levering eller adgang til en vare eller ydelse i en given periode. Er der tale om et tidsbegrænset abonnement, vil abonnementet udløbe automatisk efter endt periode, og du vil selv skulle forny dit abonnement. Er det derimod et løbende abonnement, vil abonnementet fortsætte indtil du opsiger det.
Har du en virksomhed, og er du nysgerrig på at sælge abonnementsløsninger, hjælper vi dig på vej med abonnementsfakturering med Billy Regnskabsprogram. Læs mere om abonnementsfakturering i Billy.
Der findes et hav af forskellige abonnementstyper, og det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i de gældende abonnementsbetingelser, inden du tegner et nyt abonnement.
Eksempel på en abonnementstype:
Hos Billy Regnskabsprogram tilbyder vi både en månedlig og årlig abonnementsplan alt efter dine præferencer. Vælger du den månedlige løsning, betaler du hver måned et beløb for at benytte Billy Premium. Abonnementet er løbende og fornyes året eller måneden efter den dato, hvor du sidst har betalt.
Hvilke regler er der for en abonnementsaftale?
Når du laver en abonnementsaftale, skal det jf. Markedsføringsloven fremgå tydeligt, at der er tale om et abonnement og ikke et engangskøb.
I nogle tilfælde vil der på et abonnement være en bindingsperiode, som køber forpligter sig til at betale for, før man kan komme ud af aftalen. Ofte er den type abonnementer også løbende, hvilket betyder, at de efter bindingsperioden automatisk overgår til en ny abonnementsperiode, hvis ikke du opsiger abonnementet i tide.
Hvad end der er tale om et mobilabonnement, fitness abonnement eller et helt tredje abonnement, bør du altid have styr på virksomhedens abonnementsbetingelser for at undgå uforudsete gebyrer.
Eksempel på abonnementsbetingelser:
Køber du fx. En ny telefon med abonnement, vil du i de fleste tilfælde have en bindingsperiode på 6 måneder. Det betyder, at du i denne periode er bundet på dit abonnement og ikke vil kunne skifte til et andet abonnement. Du skal herefter være opmærksom på, at der stadig kan være en opsigelsesvarsel, og at dit abonnement vil fortsætte løbende.
Hvordan opsiger man et abonnement?
I abonnementsbetingelserne på det pågældende abonnement, vil det fremgå, hvordan du opsiger abonnementet. Hvis du har overholdt de gældende abonnementsbetingelser f.eks. Bindingsperiode eller opsigelsesvarsel, vil du til enhver tid kunne opsige dit abonnement.
Der findes ikke specifikke krav til, hvilke vilkår en virksomhed skal modtage en opsigelse på, men det er altid en god ide at opsige et abonnement skriftligt, så du har en bekræftelse.
Abonnement vs. engangskøb
Abonnementsmodellen er blevet mere og mere udbredt i takt med en stigende efterspørgsel efter fleksibilitet, bekvemmelighed og personalisering. Abonnementer sparer både kunden tid og penge, da kunden ikke skal genbestille varen og typisk opnår en besparelse ved at tegne et abonnement. Fra virksomhedens synspunkt giver abonnementsløsningen ligeledes en højere forudsigelighed og kundeloyalitet.
Kom i gang med at sælge abonnementer med hjælp fra Billy
Har du en virksomhed der sælger abonnementer, eller ønsker du at komme i gang med det, kan du, gøre brug af abonnementsfakturering funktionen i Billy Regnskabsprogram som automatiserer abonnementsfakturaer til dine kunder.