Med en A/B test kan du finde ud af hvilken version af dit website eller dine direct mails som performer bedst.
Vil du have hjælp med at holde styr på økonomien i din virksomhed? Det kan vi hjælpe med. Prøv Billy gratis.
Når du laver en A/B test, så laver du to versioner af den samme side på dit website. Dine besøgende deles op, så den ene halvdel får vist version A, og den anden halvdel får vist version B. Den ene halvdel af de besøgende er altså kontrolgruppen, som f.eks. får vist den oprindelige side. På den måde har du et sammenligningsgrundlag. Det samme kan du gøre med dine direct mails, online reklamer m.m.
Med dine ændringer kan du teste dig frem til:
- En højere konverteringsrate
- Flere sign ups til nyhedsbrevet
- Lavere bounce rate
- Mere trafik på sitet
- Flere ordrer
- Flere forespørgsler på tilbud
- Flere bookinger af møder … og meget meget mere.
Kort fortalt, så er det en testmetode til at optimere din online marketingindsats.
Hvilke elementer kan du A/B teste?
Du kan teste stort set alt, hvad der er synligt for kunden. Men klap lige hesten en gang eller to. Test kun ét element ad gangen pr. testside. Vælger du at ændre på flere elementer, kan du få svært ved at gennemskue hvilke ændringer der reelt virkede.
Elementer du kan A/B teste:
- Overskrifter
- Emnelinjen i direct mails
- Brødtekster
- ”Call to action”-knapper
- Links (ankertekst)
- Layout og grafisk design
- Billeder
Er du stadig i tvivl om, hvad der helt er op og ned i en A/B test?
Så fortvivl ikke. Nu tager vi dig igennem processen step-by-step.
A/B test step-by-step guide
Step 1: Dataindsamling
I Google Analytics kan du ofte finde ud af, hvor du skal begynde at optimere. Du får dine testdata hurtigere, hvis du vælger sider med meget trafik.
Step 2: Identificer mål
Med dine data på plads kan du tage en kvalificeret beslutning om dit mål med testen. Målet med testen kan være alt fra at få de besøgende til at klikke på ‘Call-to-action’ knapper til e-mail sign ups.
Step 3: Hypotesen
Nu er det tid til at komme på idéer til hvilke test, du vil køre. Hvilke ændringer af det nuværende site kan bringe dig tættere på dit mål? Når du har en liste med idéer til ændringer af elementer, så prioriter dem efter forventede effekt og ressourcer.
Savner du et par håndgribelige eksempler? Dem finder du efter næste overskrift.
Step 4: Start testen
Når dine ændringer er implementeret, er du klar til at vise version A og B til dine besøgende. Nu kan du læne dig tilbage, og vente på du har haft tilstrækkeligt mange besøgende.
Step 5: Analyser dine data
Med en helt masse besøgende på dine to versioner, er du nu klar til at analysere resultatet. Dit A/B testing software kan hjælpe dig med at vurdere den statistiske forskel på de to versioner. Hvis dine ændringer på sitet performer bedre, så har du en vinder. Uanset resultatet kan du bruge dine erfaringer fra testen til de efterfølgende test.
Step 6: Kør flere tests
Find din liste fra step 3 frem og kør næste test.
A/B test eksempler
Dit mål med en test og de elementer du ændrer på hænger uløseligt sammen. Derfor får du her tre håndgribelige eksempler på, hvilke elementer du kan skrue på afhængigt af dit mål.
Mere trafik på dit site
Du kan eksperimentere med din ankertekst på andre sites fx. i blogposts. Formålet er selvfølgelig, at få flere til at klikke på teksten så de bliver ført til dit site via hyperlinket. Tadaaaa, mere organisk trafik til dit site.
Højere konverteringsrate
For at få en højere konverteringsrate, kræver det flere klik på dine ‘Call-to-action’-knapper. Jo flere som klikker sig ind på din landing page, jo større sandsynlighed er der for de gør netop det, du vil have dem til. Med en A/B test kan du teste forskellige placeringer, farver eller ankertekster på dine ‘Call-to-action’-knapper.
Lavere bounce rate
Hvis dine besøgende forlader dit site kort efter de har klikket sig ind, så kan du heldigvis teste dig frem til en lavere bounce rate.
Du kan ændre:
- Tekst (introen)
- Skrifttype
- Billeder
Du kan altså nemt teste dig frem til hvilke ændringer, der kan fastholde dine besøgende.
5 gode grunde til at lave A/B tests
Der er nærmest ikke én god grund til ikke at A/B teste. Her får du så fem rigtig gode grunde til at sætte det i sving:
- Små ændringer kan give stor effekt
- Få mest mulig ud af trafikken på dit site
- Dine besøgende opdager intet og slipper for irriterende surveys i et pop-up vindue.
- Find ud af mere end hvordan de besøgende tænker, når du tester deres handlinger.
- Få be- eller afkræftet hypoteser fra surveys, kvalitative data m.m.
Nu er du forhåbentlig blevet klar på ‘hvad en A/B test’ er, hvordan du gør og hvorfor det er en smart metode til at optimere din online marketingindsats.
Online tools til A/B tests
Der findes en lang række online tools som gør det simpelt at køre A/B tests. Følgende tools er enkle at komme i gang med, og Googles udgave er til og med gratis, og integrerer let til Google Analytics.
- Google optimize
- AB Tasty
- Optimizely
- Visual Website Optimizer (VWO)
Hvilket værktøj som passer bedst til dig og dine behov, kommer an på dine ønsker til brugervenlighed, funktionalitet og budget.