Åbningsbalancen er balancen på et givent tidspunkt. Det bruges, når man starter en ny virksomhed eller ved skift til et nyt regnskabsprogram.
Vil du have hjælp med at holde styr på økonomien i din virksomhed? Det kan vi hjælpe med. Prøv Billy gratis.
Åbningsbalancen er en essentiel finansiel erklæring, der markerer begyndelsen af en regnskabsperiode, eller oprettelsen af en ny virksomhed.
Hvornår er det aktuelt at bruge åbningsbalancen?
Der er hovedsageligt to situationer, hvor åbningsbalancen er aktuel. Den første er, når du opretter en ny virksomhed, hvor åbningsbalancen skal angives. Åbningsbalancen ved opstart af en ny virksomhed, er den kapital der skydes ind i virksomheden.
Den anden situation, hvor åbningsbalancen bliver aktuel, er i forbindelse med skifte til et andet regnskabsprogram. Her bliver sluttallene fra dit seneste regnskab overført som åbningsbalancen i det nye regnskabsprogram.
Hvad er forskellen på åbningsbalance og primopostering?
Primopostering er en regnskabsterm, som læner sig tæt op af åbningsbalance. Begge termer handler om balancen på et givent tidspunkt.
Primoposteringen er generelt din slutsaldo i årsregnskabet, som bliver overført til næste regnskabsperiode. Det bliver derved til en startsaldo, eller det som vi kalder for en primopostering. Primopostering er i bund og grund det samme som åbningsbalancen, men åbningsbalancen bruges kun ved oprettelse af en ny virksomhed eller ved skift til et nyt regnskabsprogram.
Primoposteringen er balancen, dvs. afstemningen af aktiver og passiver. Balancen giver et overblik over værdien af passiver og aktiver på et givent tidspunkt. Primoposteringen fås ved at tage saldo-værdien af passiver og aktiver den sidste dag i regnskabsåret.